Publicerad: 2017-12-13

Systemvetare pitchar affärsidé

NYHET Under Uminova Innovations Demoday pitchade systemvetarstudenterna Niclas, August och Jesper, deras idé är att göra sophantering smart.

Niclas Carlén, August Forsman och Jesper Svensson, med i gruppen är även Gunnar Erlandsson, läser sista året på Systemvetenskapliga programmet och pitchade deras idé om smart sophantering under Uminova Innovations Demo Day, som var avslutningen på höstens Startupprogram. Gruppen började dock slipa på deras affärsidé redan under sommaren, då var tanken att med hjälp av sensorer och vägteknik underlätta för påfyllning av lösviktsgodis i butik. Men efter lite utvärdering kom de fram till att det blir för dyrt och ineffektivt och började istället leta efter andra sammanhang att applicera idén på.

Under hösten kom gruppen i kontakt med en kund som hade problem med mobila sopstationer, att det var svårt att veta hur fulla sopstationerna hunnit bli innan tömning. Detta nappade gruppen på, vilket resulterade i att Niclas, August, Jesper och Gunnar gick från lösviktsgodis till sophantering.

– Hela affärsidén byggde till en början på att vi ville sätta sensorer under behållarna av lösviktsgodis i butik. Vi förstod ganska snabbt att det blev för dyrt eftersom det skulle krävas så många sensorer, så under sommaren handlade vårt arbete väldigt mycket om att hitta den marknad där vi kunde införa vår idé. Vi tog upp vår idé med institutionen och fick förfrågan om att vara med i ett av deras projekt, WeBeamIt, som också jobbar med sensorer och Internet of Things. Medan vi jobbade med det projektet kom vi i kontakt med en kund som hade problem med deras mobila sopstationer. Där fick vi en tydlig bild och en tydlig kund, så vi nischade om oss i startupprogrammet och fokuserade på sophantering istället, säger Niclas Carlén.

Gruppen är glada att det tog chansen att vara några av Uminova Innovations entreprenörer, där de fått många värdefull verktyg att använda i fortsättningen av deras arbete.

– Vi sökte till Uminova Summer Verification, som är deras sommarprogram, eftersom vi hade en idé kring sensorer och mätteknik i form av vägning. Vi var med hela sommaren och lärde oss en massa. Under Summer Verification blev vi tipsade om startupprogrammet med start under hösten. Vi sökte till det också eftersom vi tyckte att det blev naturlig förlängning av det projekt vi startade under sommaren, säger Jesper Svensson.

– Vi kan väl enas om att det varit väldigt givande, gått väldigt fort och varit väldigt lärorikt att vara med i Startupprogrammet och Summer Verification. Vi hade som ingen erfarenhet överhuvudtaget innan, man har fått en helt annan typ av verktyg som har hjälpt oss i utbildning också. Jag rekommenderar starkt att ansöka till Uminova Innovations Startupprogram om man har en idé man vill jobba med och utveckla, säger Niclas Carlén.

Just nu är gruppen i slutfasen av att färdigställa en fullt fungerande prototyp för att testa den och jobba fram sig till en riktigt bra produkt.

– Vi är väldigt nära att bli klara med prototypen, nästa steg är att så snabbt som möjligt börja testa den. I och med att det är vinter och ett ganska hårt klimat är det perfekt att börja testa prototypen och stresstesta systemet på alla tänk bara sätt, säger Jesper Svensson.

Redaktör: Fanny Routovaara