Publicerad: 2016-01-19

Systemvetare ser Umeå som perfekt stad

NYHET ”Det händer jättemycket i Umeå, inte minst bland IT-företagen”, säger Sara Stangenberg som efter tio år utomlands och i Stockholm återvänt för att jobba som IT-konsult i sin hemstad.

På tio år har mycket hänt i Umeå, menar Sara Stangenberg, som idag jobbar som IT-konsult på CGI i sin gamla hemstad. Efter sin utbildning på Systemvetenskapliga programmet vid Umeå universitet flyttade hon till först USA och sedan Irland för ett jobb hos IBM.

Därefter blev det flera år i Stockholm innan Sara med familj och flyttkartonger vände åter till norra Sverige.

– Umeå är en perfekt stad för en IT-konsult, det händer så mycket här, säger Sara Stangenberg.

Umeå möter upp

En bidragande orsak till varför Sara flyttade tillbaka var eventet Umeå möter upp, som 2014 anordnades på Berns i Stockholm. Under flera år har Umeå kommun, Umeå universitet och Infotech Umeå tillsammans med en mängd IT-företag bjudit in till möten i Stockholm för att berätta om den växande IT-branschen i Umeå.

Träffa företag

– Jag hade ingen riktigt koll på bolagen som finns i Umeå så det var jättebra att få träffa företagen och höra mer om möjligheten att jobba i Umeå, säger Sara Stangenberg.

Under kvällen pratade hon med flera av företagen på plats, och efteråt tog hon kontakt med andra som hon inte hunnit prata med. Det ledde till att Sara bjöds in till flera intervjuer i Umeå och slutligen var det CGI som fick henne att nappa. I början av 2015 flyttade hon och familjen sedan upp.

– Visst, jag trivdes jättebra i Stockholm, men med två små barn ville vi ha ett större hus och slippa pendla. Min sambo hade en timme och en kvart enkel väg till jobbet och jag upp till en timme. Det går åt så mycket tid till att förflytta sig och det är inte roligt att ständigt ha dåligt samvete för att det tar tid att hämta och lämna på dagis.

På CGI jobbar Sara Stangenberg idag som projektledare och konsult, ett jobb som hon trivs mycket bra med, inte minst för att hon får träffa mycket folk och bygga nätverk.

Positiv stad

– Umeå känns som en positiv stad där det händer mycket, inte minst i IT-branschen. Man tar inte ett steg tillbaka när man flyttar hit, säger Sara Stangenberg, som vill uppmuntra fler som bor kvar i Stockholm att hålla utkik efter arrangemanget Umeå möter upp.

– Det ger en väldigt bra bild av vad som händer i Umeå, med alla IT-bolag.

Nästa Umeå möter upp äger rum på Berns i Stockholm den 10 februari 2016.

Bilden ovan: Sara Stangenberg, mitten, vände åter till Umeå och ett jobb hos IT-konsultbolaget CGI. Här tillsammans med Sara Winqvist och Nils-Petter Augustsson.

Redaktör: Mikael Hansson