Publicerad: 2022-05-05

Ta Tekniksprånget vid Umeå universitet!

NYHET Tre ungdomar mellan 18-20 år får i höst möjlighet att lära sig mer om ingenjörsyrket på Curiosum och Teknisk-naturvetenskaplig fakultet vid Umeå universitet genom det nationella projektet Tekniksprånget.

Text: Ingrid Söderbergh

Tekniksprånget bidrar till att sprida intresset för teknik- och naturvetenskap bland ungdomar och därmed ökar chanserna att vi får fler sökande till våra utbildningar.

– Curiosum är en perfekt plats för att pröva på ingenjörsyrket. Vårt mål är att få fler unga att utbilda sig. Genom att vi själva utvecklar och bygger egna tekniska lösningar för att just fler ska bli intresserade av vetenskap och teknik så är Tekniksprånget klockrent, säger Madelen Bodin, föreståndare på Curiosum science center vid Umeå universitet.

Tekniksprånget är en betald praktik för ungdomar mellan 18-20 år som har gått natur- eller teknikprogram på gymnasiet. Vid Umeå universitet erbjuder Curiosum och Teknisk-naturvetenskaplig fakultet plats för tre tekniksprångare under fyra månader på heltid.

Curiosum är ett science center som arbetar med att göra vetenskap och teknik tillgängligt för alla, särskilt barn och unga. Verksamheten tar emot skolor och allmänhet i spännande och intresseväckande aktiviteter och upplevelser i vetenskap och teknik. De utvecklar och bygger egna aktiviteter och miljöer i samarbete med universitetets forskare och med näringslivet.

Teknisk-naturvetenskaplig fakultet bedriver forskning, utveckling och undervisning inom olika ämnesområden och i samverkan med industrin.

– Tekniksprånget, och upplägget med praktikplatserna bidrar till att sprida intresset för teknik- och naturvetenskap bland ungdomarna, och därmed ökar chanserna att vi får fler sökande till våra utbildningar, säger Staffan Schedin, utbildningsledare på Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet.

Tillsammans erbjuder Curiosum och Teknisk-naturvetenskaplig fakultet en spännande och dynamisk miljö där ungdomar får möjlighet att pröva olika delar av ingenjörsyrket, få inblick i forskning och utveckling på ett lärosäte samt få värdefulla kontakter för sitt framtida yrkesval.

Anmälan till Tekniksprånget är öppen till och med fredag den 6 maj.

Mer information:

Läs mer om Tekniksprånget