Publicerad: 2020-09-15 Uppdaterad: 2023-06-15, 07:53

”Tack till alla som deltog i undersökningen!”

NYHET Nu är Sveriges hittills största covid-19-undersökning genomförd på Campus Umeå. Tusentals medarbetare och studenter vid Umeå universitet och SLU har under två veckors tid utfört och lämnat in egenprovtagningar. Projektledaren Anders Johansson och rektor Hans Adolfsson vill nu tacka alla som deltog i undersökningen och medverkade i genomförandet.

Text: Camilla Bergvall

– Det är otroligt kul att så många studenter och medarbetare har engagerat sig och tagit chansen att delta i undersökningen. Vi har nått upp till 16 000 provtagningar, vilket är en bra siffra, särskilt med tanke på att många fortfarande jobbar och studerar hemifrån, säger projektledaren Anders Johansson, forskare i infektionssjukdomar vid Umeå universitet, och hygienöverläkare vid Region Västerbotten.

– Tack vare att en så stor grupp deltog vet vi nu mer om hur en terminsstart påverkar smittspridningen, och det är kunskap som kan användas av lärosäten över hela världen.

Han är också nöjd med hur samarbetet mellan universitetet, Region Västerbotten, Folkhälsomyndigheten och Försvarsmakten har fungerat.

– Provtagningen har varit ett jätteprojekt att genomföra, med flera olika aktörer inblandade, och jag tycker att allt har fungerat väldigt smidigt och bra.

Även rektor Hans Adolfsson är imponerad av det stora intresset och engagemanget, och vill tacka alla som deltog.

– En terminsstart innebär ett stort antal inresande studenter, och jag har all förståelse för om en del medarbetare och studenter har känt en viss oro för en ökad smittspridning. I och med att så många tog chansen att delta i undersökningen kan vi se att våra vidtagna åtgärder fungerar, och jag hoppas att de flesta nu känner sig trygga att vistas på campus.

– Så ett stort tack till alla som medverkade, säger Hans Adolfsson, och uppmanar alla att fortsätta följa Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer, och hålla sig uppdaterade om vad som gäller vid Umeå universitet.

Om undersökningen:
Region Västerbotten och Umeå universitet fick tidigare i höst ett uppdrag från Folkhälsomyndigheten att utföra en stor prevalensundersökning av aktiv covid-19-infektion på Campus Umeå. För att klara genomförandet har Försvarsmakten bistått med personal vid provtagningsstationer på campusområdet. De slutgiltiga resultaten från undersökningen kommer att presenteras senare av Folkhälsomyndigheten.

Samlad information om vad som gäller vid Umeå universitet med anledning av covid-19, och vilka åtgärder som vidtagits

Det går fortfarande att lämna prov för covid-19 via Region Västerbotten om man får symptom