Publicerad: 2023-04-20

Talar om betydelseförskjutningar på Språkrådsdagen

NYHET Bor du ensam eller själv? På Språkrådsdagen som anordnas den 27 april av Institutet för språk och folkminnen, deltar universitetslektor Susanne Haugen för att prata om betydelseförskjutningar.

Text: Sandra Lundström

– En betydelseförskjutning innebär att ett ords betydelse ändras lite från den tidigare betydelsen. Ofta förekommer då flera, näraliggande, betydelser samtidigt. Jag ska bland annat prata om hur ordet själv alltmer har börjat användas i den betydelse ensam har haft tidigare, det vill säga ’utan sällskap’. Samtidigt har ensam förändrats och fått en negativ klang av ’ensamhet’ eller ’övergivenhet’.

I år är temat för Språkrådsdagen Finns det rätt och fel i språket? Konferensen vänder sig till alla språkintresserade. I en rad föredrag presenterar ledande språkvårdare och språkvetare nyheter i språkpolitiken och ny forskning om dagens svenska.

Anmälan stängde den 11 april men det går att ta del av programmet i efterhand.

Läs mer om Språkrådsdagen