Publicerad: 2014-12-15

Tandläkarutbildningen i Umeå håller hög kvalitet

NYHET I TV4-nyheter söndagen 14 december 2014 rapporteras om resultaten av Universitetskanslersämbetets granskning av tandvårdsutbildningarna från februari. Endast 15 av landets 26 tandvårdsutbildningar klarade Universitetskanslersämbetets krav. Umeå universitet fick omdömet hög kvalitet för alla odontologiska examina, alla examensmål fick omdömet hög eller mycket hög kvalitet.

I nyhetssändningen rapporterar man att två av fyra tandläkarutbildningar fick bristande kvalitet på målet hur de material och produkter man använder inom tandvården påverkar människors allmänhälsa. Men tandvårdsutbildningarna vid Umeå universitet fick alltså omdömet hög eller mycket hög kvalitet.

Tandläkarprogrammet fick på tre av åtta delmål mycket hög kvalitet. De delmålen handlar om att studenten visar kunskap om och förståelse för produkter och material som används inom tandvården och deras påverkan på allmänhälsa, munhälsa och miljö, att studenten visar förmåga att självständigt diagnostisera och behandla sjukdomar och anomalier i tänder, munhåla, käkar och omgivande vävnader samt att studenten visar fördjupad förmåga till lagarbete och samverkan med personalgrupper inom tandvården och andra yrkesgrupper inom vård och omsorg.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz