Publicerad: 2014-09-04

Tänk och Aktum – i final till Publishingpriset

NYHET Umeå universitet har två bidrag som gått vidare till finalen för Svenska Publishingpriset 2014. Det är medarbetartidningen Aktum och magasinet Tänk som båda har chansen att ta hem det prestigefyllda priset.

Svenska Publishingpriset är Sveriges största tävling för produktion av trycksaker och webbsidor för publicering. Konkurrensen är hård, tävlingen lockar flera hundra deltagare varje år.
– Vi har blivit granskade av en extern, välrenommerad jury som bedömer att våra publikationer är bland de bästa i landet. Det känns fantastiskt roligt. Om allt går vägen kan vi ta hem två priser, säger Ulrika Frick Lang, chef för enheten för kommunikation och internationella relationer vid Umeå universitet, den enhet som tagit fram trycksakerna.

Aktum och Tänk är nominerade i kategorierna medarbetarbetar- respektive verksamhetstidningar. Det bästa tävlingsbidraget inom varje kategori vinner Stora Publishing-Priset och en stor statyett. Alla finalister och vinnare får dessutom ett diplom.

Aktum har redan vunnit Svenska Publishing-priset år 2012. Samma år fick dessutom magasinet Tänk och utbildningskatalogen Utbildning 2012-2013 hedrande andraplaceringar i sina kategorier. Webbsidan Aktum online – som är ett komplement till medarbetartidningen Aktum – nominerades till Publishingpriset 2013.

Tävlingen arrangeras i år för tjugoandra gången. Prisutdelningen äger rum den 6 oktober på en gala i Stockholm.

Läs mer om priset

Redaktör: Karin Wikman