Publicerad: 2012-09-09

Tänkvärda samtal med toppforskare

NYHET Ska vi lita på magkänslan när vi fattar beslut? Hur skiljer sig människors kognition från apors? Dessa frågeställningar och många fler tas upp på en konferens som institutionen för psykologi vid Umeå universitet arrangerar 3-5 oktober. På plats finns elva toppforskare i kognitionsvetenskap.

De flesta vetenskapliga konferenser brukar i första hand rikta sig till forskare. När institutionen för psykologi vid Umeå universitet i höst anordnar en konferens i kognitionsvetenskap riktar de sig istället primärt till studenter – men också andra som kan tänkas vara intresserade.

– Vi vill skapa en mötesplats för studenter, tidigare studenter, världsledande forskare och näringsliv. Vår förhoppning är också att Umeåborna tar chansen att delta, eftersom programmet tar upp frågeställningar som är högaktuella för det samhälle vi lever i, säger Mattias Lundberg, samverkansansvarig vid institutionen för psykologi, Umeå universitet.

Såväl svenska som utländska forskare medverkar på konferensen. Exempel på fler frågeställningar som finns med på programmet är: •Hur utvecklas vårt tänkande och vårt språk när vi blir äldre? •Hur viktig är design för användarvänligheten?
•Är öronvittnen pålitliga källor vid rättegångar?

Forskarna deltar också i paneldiskussioner där åhörarna får möjlighet att interagera med experterna.

Konferensen hålls i huvudsak på engelska och är gratis för samtliga åhörare.

Mer information om talare, schema och registrering

Studentkonferens i kognitionsvetenskap
Plats: Umeå Folkets hus
Tid: 3-5 oktober