Publicerad: 2015-09-15

Tappar placeringar på internationell rankninglista

NYHET Umeå universitet tappar 52 platser – från plats 267 till plats 319 – när QS World University Ranking utvärderar världens bästa lärosäten 2015/2016. Den sämre positionen beror delvis på en ändrad rankningsmetod. Universitetets placering motsvarar en åttonde plats i landet.

– Det är förstås tråkigt att Umeå universitet hamnar på en sämre placering än i fjol. Även om rankningar inte är ett direkt kvalitetsmått och rymmer långt ifrån hela sanningen, spelar resultaten roll för hur universitetet uppfattas, säger rektor Lena Gustafsson.

QS World University Ranking rankar nästan 900 universitet runt om i världen, men långt fler – över 3500 lärosäten – bedöms. De 400 främsta universiteten får individuella positioner, därefter sker rankningen gruppvis.

Lärosätena bedöms inom sex olika kategorier, där kategorin akademiskt anseende väger tyngst. Anseendet är baserat på en global undersökning bland lärare och forskare, och Umeå universitets resultat inom denna kategori har försämrats.

Universitetets placering påverkas också av att rankingmetoden förändrats. Tidigare har citeringar inte normaliserats för olika vetenskapliga områden, vilket har gynnat lärosäten med hög andel forskning inom livsvetenskaper och medicin. Årets nya viktning innebär att resultatet för Umeå universitet blir sämre. Metodförändringen drabbar också andra svenska universitet, framförallt Göteborgs universitet.

Fakultetsområden rankas också specifikt, och för området livsvetenskap och medicin hamnar Umeå universitet på plats 218 i världen.

I toppen av QS World University Ranking placerar sig framför allt universitet från USA och Storbritannien. Massachusetts Institute of Technology (MIT) intar förstaplats, Harvard University andra plats och University of Cambridge tredje.

Bland de svenska lärosätena placerar sig Lunds universitet först (plats 70) följt av KTH (plats 92), Uppsala universitet (plats 102), Chalmers (plats 132), Stockholms universitet (plats 182), Göteborgs universitet (plats 247) och Linköpings universitet (plats 286). Umeå universitet intar en åttondeplats i landet.

Läs mer om QS World University Ranking

Redaktör: Camilla Bergvall