Publicerad: 2013-09-10

Tar klivet in som konsult

NYHET Om en dörr stängs öppnas nya. Industrikrisen 2008 innebar att Christer Westin förlorade jobbet. Då tog han chansen att utbilda sig till systemvetare. Nu är hans erfarenhet från industrin guld värd för it-konsultföretag och CGI har fångat upp honom.

Visst var det lite tufft att bli uppsagd. Men industrikrisen 2008 kom som en chock för flera branscher och Christer var en av många som fick gå. Det blev startskottet till en ny karriär med studier i systemvetenskap och IT-Management vid Umeå universitet.

Med en gedigen it-utbildning i bagaget och nästan tio år inom industrin är Christer Westin inte någon duvunge. Erfarenheterna från alla år på Volvo Lastvagnar i Umeå och några kortare inhopp på massa- och pappersbruket SCA Obbola har gett honom insikter i kvalitetsarbete samt produktions- och transportplanering som kommer väl till pass när han nu i höst börjar som konsult på CGIs Umeåkontor.

– Min strävan har hela tiden varit att få jobba i ett företag som CGI med mycket besök hos kunder, säger Christer Westin som under sommaren installerat sig på kontoret på Teg i Umeå.

Hantera kvalitetsarbeten

– Efter alla år inom industrin har jag fått förståelse för organisationstänket med ständiga förändringar och nya investeringar och inte minst frågor kring kvalitet. Jag spenderade nästan all min tid på Volvo med att utreda kvalitetsproblem, planera kvalitetsarbeten och andra ständiga förbättringsarbeten inom produktionen. Som konsult har jag stor nytta av att kunna det, förklarar Christer.

Han lovordar den masterutbildning inom IT-Management som han spetsade grundutbildningen i systemvetenskap med.

– Vi fick många bra exempel på hur affärer och kundmöten går till i verkligheten. Jag värdesätter det väldigt högt, säger Christer och skickar särskilt med ett tack till föreläsaren Johan Hellström, vd på T3, som gav honom stor insikt med många praktiska exempel ur vardagen.

– Som student ska man ta till vara företagen som hälsar på och föreläser. Försök lära känna folk inom branschen och spetsa gärna utbildningen med något som gör dig unik, är hans råd till nuvarande studenter.

Bygg relationer med studenter

Men han har också råd till de företag som letar efter nya medarbetare.

– Bygg relationer med studenterna via karriärdagar. Vårda de relationerna och ta fram exjobb i samråd med era kunder som gör att de grundar sig på verkliga fall.

Under delar av intervjun sitter Sara Winqvist med. Hon är konsultchef på CGI och mån om att Christer så fort som möjligt ska komma in i gänget.

– Vi har varit duktiga på att rekrytera. Vi får in nya ögon och fräsch kompetens. Men vi vill också behålla de vi har här i Umeå. Det är en riktig satsning vi gör lokalt, säger Sara Winqvist.

Möter kunder tidigt

För Christer Westin innebär det att han får med sig en plan för hur hans kompetensutveckling ska se ut. Och att han tidigt får möta kunder i verkliga case.

– Den här veckan har jag gått in i ett första uppdrag som projektledare, säger Christer och ser nöjd ut.

Att han vill satsa på sin nya karriär råder det ingen tvivel om. Och det där med att han blev uppsagd, ja, det innebar ju faktiskt att en ny dörr öppnades.

Fakta om CGI
CGI är ett internationellt it-tjänstföretag med 69 000 medarbetare varav cirka 5 500 i Sverige. 2012 köpte CGI det stora konsultbolaget Logica och det har inneburit att CGI satsar starkare på lokala orter som Umeå, Örnsköldsvik och Skellefteå.

CGI erbjuder verksamhetsinriktade konsulttjänster, integration och outsourcing av it- och affärsprocesser.

Bilden ovan: Christer Westin sadlade om från industrivärlden och blev systemvetare. Sara Winqvist, konsultchef på CGI, är glad över hans breda erfarenhet.

Redaktör: Mikael Hansson