Publicerad: 2020-11-25

Tävla med din egna virtuella robot i teknisk fysiks robottävling

NYHET Bygg din egen virtuella robot och tävla i teknisk fysiks årliga robottävling vid Umeå universitet. Tävlingen är helt gratis att delta i och öppen för alla som vill vara med. Årets kvaltävling utförs detta år helt och hållet i virtuell miljö via Algoryx fysikmotor AGX Dynamics.

Text: Anna-Lena Lindskog

Robottävlingen är ett evenemang som arrangeras av engagerade studenter vid civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik vid Umeå universitet. De lag som anmält sig tävlar för att bli krönt till robottävlingens vinnare för det innevarande året. De anmälda lagen tävlar först i en kvaltävling, där de i år bygger sin robot helt och hållet i en virtuell miljö. Den virtuella miljön består av en replika av den interaktiva fokusmiljön MIT-place i MIT-huset, och är uppbyggd av Felix Djuphammar och Johan Jonsson i Algoryx fysikmotor AGX Dynamics.

Lagen bygger sedan en fysisk robot för att lösa ett flertal uppdrag i skarpt läge under Robottävlingens final som preliminärt hålls fysiskt på plats på vårkanten. Det är helt gratis att delta – alla lag blir erbjudna handledning, blir tilldelade lektronikkomponenter och får tillgång till teknisk fysiks 3D-labb Innovatorium.

Anmälan görs senast den 4 december. Man kan antingen anmäla ett färdigt lag eller anmäla sig singeltävlande. Singeltävlande matchas sedan ihop med andra för att skapa ett mixat lag.

Läs mer om tävlingen och anmäl dig