Publicerad: 2012-11-16

TEDx-event i Umeå den 17 januari

NYHET I början av nästa år arrangeras TEDx Umeå på Konstnärligt campus, Umeå universitet. Inbjudna är erkända tänkare och föreläsare, som ska tala kring temat ”Ledarskap, kreativitet och innovation”.

Ett TED-arrangemang ska göra världen bättre genom att sprida kundskap och goda idéer, och kända TED-föreläsare är Hans Rosling, Al Gore, Bono och Bill Gates. Torsdagen den 17 januari är Umeå universitet medarrangör till ett TEDx-event i Umeå.

– Umeå universitet vill uppmuntra och förstärka samarbetet med näringslivet, och söker aktivt nya vägar att öka kunskapsutbytet. TEDx är ett spännande koncept som ligger helt i linje med våra ambitioner, säger Agneta Marell, vicerektor vid Umeå universitet.

TEDx Umeå hålls på Konstnärligt campus, Umeå universitet, och temat är ”Ledarskap, kreativitet och innovation”. Inbjudna är svenska och internationella tänkare och föreläsare, och bakom eventet står Umeå universitet, Ledarskapscentrum, Umeå kommun, Dohi Sweden och Balticgruppen.

– Umeå är en ung stad med två universitet som har starka band till näringslivet – via forskning, spin off-företag och inkubatorer. Intresset för lärande, innovation och kreativitet faller sig därför naturligt för oss. Genom att arrangera ett första TEDx-event i Umeå vill vi sätta ännu större fokus på ”ideas worth spreading”, säger Mikael Nygren på Ledarskapscentrum.

– Människorna i Umeå är kreativa och innovativa. Gör-det-själv-mentaliteten är stark, vilket resulterar i en växande kreativ sektor, nya företag och innovativ forskning. Med TEDx vill vi skapa en ny arena för att utbyta idéer, säger Anna Olofsson, marknadschef på Umeå kommun.

– Vi har en mission att ta världen närmare Umeå, och på samma gång presentera Umeå för resten av världen. Med TEDx vill vi undersöka hur vi alla kan bli mer kreativa och uppfinningsrika, som individer, i grupp och slutligen som stad, säger Emanuel Dohi på Dohi Sweden.

Ett TEDx-event arrangeras oberoende från huvudorganisationen.

För mer information

Redaktör: Camilla Bergvall