Publicerad: 2017-05-03

TEDx Umeå 2017 drar igång

NYHET I dag, den 3 maj, arrangeras TEDx i Umeå för fjärde gången. Evenemanget är en plattform där inbjudna talare, däribland forskare från Umeå universitet, får en chans att berätta om sina idéer och tankar. Målet är att sprida idéer som i slutänden kan förändra världen.

– Vi vill göra TEDx till en helhetsupplevelse. Det är en mötesplats där man lyssnar på idéer för inspiration för livets alla delar, både privat och yrkesmässigt, säger Malin Vikström, kommunikatör vid Umeå universitet.

Tanken med TEDx är att talarna ska få sprida kunskap och idéer, samt att hålla en öppen dialog med deltagarna. Föredragen håller en strikt form enligt organisationen TEDs ramverk där det längsta talet får vara upp till 18 minuter, men gärna kortare.

– TEDx arrangeras i Umeå är för att det finns människor, företag, forskare och kulturaktörer här som har idéer, kunskap och budskap, samt viljan att förändra, säger Malin Vikström.

Temat för TEDx är i år "truth and dare” där fokus är ifrågasättandet av fakta, vetenskap och sanning som idag blivit vanligare. Arrangörerna hoppas att dagen ska ge aha-upplevelser som leder till eftertanke och i slutänden även möjlighet att förändra individens världsliga perspektiv.

Bland talarna från Umeå universitet syns namn som Elza Dunkels, Klara Johansson, Fredrik Almqvist, Markus Hällgren och alumnen Johanna Davidsson.

Läs mer om evenemanget och universitetets föreläsare

Redaktör: Mattias Grundström Mitz