Publicerad: 2009-10-26

Teknik och naturvetenskap på schemat för 200 lärare

NYHET Den 27-28 oktober besöker över 200 lärare Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå. Under två intensiva dagar har de möjlighet att uppdatera sina kunskaper i teknik och naturvetenskap.

Tisdagen den 27 oktober inleds med två gemensamma föreläsningar i Aula Nordica. Då talar Mikael Winberg, institutionen för matematik, teknik och naturvetenskap, om varför allt färre unga människor intresserar sig för tekniska och naturvetenskapliga ämnen och vad kan vi göra åt det. I Aula Nordica medverkar även Folmer Bokma, institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap, som kommer att berätta om hur det går till när en ny art föds.

Under tisdag eftermiddag och onsdag förmiddag kommer lärarna att delta i olika workshops och föreläsningar. Några exempel på föreläsningar är ”Monstervågor – myt eller verklighet?”, ” Vad ska eleverna lära sig i matematik?” och ” Är vindkraft en vinnare?”. Exempel på några av årets workshops och laborationer är ”Du är vad du äter, eller?”, ”Kriminalteknik med hjälp av kraterfysik, är det möjligt?” och ”Industridesigner för en dag”.

Onsdag eftermiddag samlas lärarna igen i Aula Nordica för att lyssna på matematikern Anders Fällströms föreläsning ”Slutar matematiken 1820?”.

Fortbildningsdagarna i teknik och naturvetenskap arrangeras av teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå. Dagarna riktar sig till lärare i naturvetenskap, teknik och matematik från högstadie-, gymnasie- och folkhögskolor i hela Norrland.

Syftet med fortbildningsdagarna är att förbättra kontakten mellan universiteten i Umeå samt gymnasie- och högstadieskolor. De inbjudna lärarna får också chansen att uppdatera sina kunskaper inom aktuella forskningsområden.

Program för fortbildningsdagarna och annan information finns på: http://www.teknat.umu.se/samverkan/for_skolor/fortbildningsdagar

För ytterligare information kontakta:
 Ingrid Söderbergh, informatör, teknisk-naturvetenskapliga fakulteten, Umeå universitet Telefon: 070-6040334
E-post: ingrid.soderbergh adm.umu.se

Karin Wikman, informatör, kansliet för teknik och naturvetenskap Telefon: 070-6100805
E-post: karin.wikman@adm.umu.se

Redaktör: Karin Wikman