Publicerad: 2024-04-18

Teknikåttan: Skellefteåklass vann årets regionfinal

NYHET Efter en spännande tävlingsdag stod 8C på Norrhammarskolan i Skellefteå som segrare när regionfinalen av tävlingen Teknikåttan avgjordes på Umeå universitet på torsdagen. Tvåa blev 8M på Grubbeskolan i Umeå och tredjepriset gick till 8B på Norrhammarskolan.

Teknikåttan, som riktar sig till elever i årskurs åtta, är en nationell tävling i teknik och naturvetenskap. På torsdagen möttes de sex bästa lagen i norra Sverige för att göra upp om en plats i riksfinalen den 23 maj.

Tävlingen bjöd på en rad utmaningar för klasserna. Bland annat skulle de, indelade i grupper, bygga torn av pinnar och gummiband, svara på faktafrågor och spela ett klimatspel. Högst genomsnittspoäng fick 8C Norrhammarskolan och 8M Grubbeskolan som båda slutade på 52 poäng. Det som avgjorde kampen om förstaplatsen var att Norrhammarskolan lyckades bättre i utslagsmomentet vilket var att placera ett föremål så högt upp i tornbygget som möjligt.

Trean 8B Norrhammarskolan slutade på 45 poäng.

Vinnarna får 10 000 kronor och en resa till riksfinalen som avgörs på Tekniska museet i Stockholm. Tvåan och trean får 7 500 kronor respektive 5 000 kronor till klasskassan.

I regiontävlingen deltog sex åttondeklasser från norra Sverige:

• 8M Grubbeskolan, Umeå

• 8 Hallens kyrkskola, Åre

• 8B Norrhammarskolan, Skellefteå

• 8C Norrhammarskolan, Skellefteå

• 8A Sjöfruskolan, Umeå

• 8A Svenstavik skola, Berg

Om Teknikåttan

Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresset för naturvetenskap, teknik och matematik bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende. Tävlingen arrangeras gemensamt av universitet och högskolor i Sverige, däribland Umeå universitet.

Läs mer om Teknikåttan