Publicerad: 2008-02-28

Teknikforskare ska utveckla framtidens skogskran

NYHET Stiftelsen för strategisk forskning, SSF, har beviljat 651 000 kronor till Ian Manchester, Umeå universitet. För pengarna ska han utveckla en självgående skogskran och en prototyp på ett fordon från Komatsu Forest.

Den svenska skogsindustrin har ett långsiktigt mål att utveckla automatiserade och delautomatiserade maskiner. Preliminära studier på laboratoriet ”Smart kran” vid Umeå universitet har visat att det är möjligt att automatisera den hydrauldrivna kranarm som maskinerna använder för avverkning och tunga lyft. Problemet är att traditionella sensorer, som placeras vid kranarmens olika länkar, inte tål de tuffa förhållanden som gäller i skogsbruket.

Ian Manchester kommer därför att undersöka ett annat alternativ – att styra kranen enbart med sensorer placerade på ventilerna som kontrollerar den mekanism som styr kranens rörelser, d.v.s. de hydrauliska cylindrarna. Dessa ventiler sitter längst in på kranarmen och genom en sådan placering av sensorerna reduceras risken för skador effektivt. Å andra sidan är det en stor utmaning att med precision relatera kranens rörelse till mätsignaler från hydrauliksystemet.

Ian Manchester kommer i projektet att utveckla en prototyp på ett fordon från Komatsu Forest. Totalt har SSF delat ut 30 miljoner kronor fördelat på 17 sökande. Syftet är att skapa en korsbefruktning mellan industri och högskola.

För ytterligare information, kontakta: Ian Manchester, postdoktor vid institutionen för tillämpad fysik och elektronik Telefon: 090-786 58 05 E-post: ian.manchester@tfe.umu.se

Redaktör: Karin Wikman