Publicerad: 2019-05-15

Tekniktävling sista skolaktivitet innan Umevatoriet flyttar

NYHET Snart stänger Umevatoriet och återuppstår som Curiosum, Umeås nya science center, i nya lokaler på Konstnärligt campus. Enlightening Imagination, en tävling i teknik den 10 maj, blev sista skolaktivitet på Umevatoriet. 64 elever i årskurs 8 från Primaskolan och Ersängsskolan i Umeå deltog.

Tävlingen som arrangeras för sjätte året i fokuserar på att stimulera det kreativa tänkandet genom tillämpning av matematik-, naturvetenskap-, design-, och tekniska principer samt uppmuntrar elever att lösa problem och omsätta sina idéer i handling med hjälp av ett pedagogiskt läromedel, utvecklat i Sydkorea.

Varje lag, bestående av två elever, fick ett väldefinierat uppdrag. I år var uppdraget att ”skapa en konstruktion som möjliggör eller genomför utforskningen på månen”. Uppdraget skulle lösas och presenteras som en kort berättelse, en enkel skiss och en 4D-frame-modell. Uppdraget skulle lösas på 1,5 timme och bedömdes av en lokal jury som i år bestod av studenter vid lärarutbildningen och lärarutbildare vid Umeå Universitet.

Vinnare blev Thea Gripenrot och Saga Lindblom i 8A och Meja Edeholt och Alva Kvarnström i 8B på Primaskolan som tävlar vidare i riksfinalen.

I riksfinalen tävlar lagen med en digital presentation av sin konstruktion på engelska. De fem vinnarna som utses i riksfinalen presenteras i början av juni. Tre år i rad har elever som tävlat på Umevatoriet varit bland de fem bästa och därmed fått åka med till Korea.

Projektet Enlightening Imagination har tilldelats pengar från Skolverket även i år, vilket innebär att de fem vinnande lagen i riksfinalen kommer att få resa till Sydkorea tillsammans med sina lärare under hösten 2019 och delta i IMSCC, International Math and Science Creativity Competition.

Projektet genomförs med bidrag från Skolverket i samarbete mellan Vattenhallen Science Center i Lund, KomTek Alingsås, KomTek Katrineholm, KomTek Lidingö, Tekniska museet i Stockholm, 2047 Science Center i Borlänge, Exploratoriet i Skellefteå och Umevatoriet i Umeå.

Tävlingen blev sista dagaktivitet på Umevatoriet, som till hösten flyttar till Konstnärligt campus och övergår till att heta Curiosum. Umevatoriet har dock öppet för allmänheten på tisdags- och torsdagskvällar under hela maj månad.

Läs mer om Curiosum

Text: Anna-Lena Lindskog