Publicerad: 2015-10-16

Teknisk delegat på inspektionsresa i Kazakhstan

NYHET Magnus Ferry är inte bara idrottsforskare utan även teknisk delegat med ansvar för Freestyle inom FISU, internationella studentidrottsförbundet.

I veckan har han besökt staden Almaty i Kazakhstan för att delta i ett inspektionsmöte inför Universiaden (Student OS) 2017. Almaty ligger i östra delen av Kazakhstan och staden ansökte om vinter OS 2022, men förlorade mot Peking. Almaty är bland annat känd för att de har mycket bra förutsättningar för hastighetsåkning på skridskor och många världsrekord har satts där.

Magnus Ferry är inte bara idrottsforskare utan även teknisk delegat med ansvar för Freestyle inom FISU, internationella studentidrottsförbundet. Som teknisk delegat har han under veckan träffat organisationen för den kommande Universiaden, planerat genomförandet av tävlingarna och inspekterat backar och hotell. Från Sverige har även Ola Sundequist, som ansvarar för Snowboard inom FISU, rest till Kazakstan som teknisk delegat.
Den 28:e vinteruniversiaden hålls i Almaty 28 januari - 8 februari 2017.