Publicerad: 2021-11-16

Teknisk fysiks årliga robottävling öppen för anmälan

NYHET Varje år ordnar studenterna på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik vid Umeå universitet en rafflande robottävling i MIT-Space. Tävlingen är öppen för alla och sista anmälningsdag är fredag 26 november.

Text: Anna-Lena Lindskog

Nu är det dags att anmäla sig till civilingenjörsprogrammet i teknisk fysiks årliga robottävling. Tävlingen riktar sig främst till gymnasie- och universitetsstudenter och kräver inga förkunskaper, varken inom programmering eller robotbygge.

Tävlingen går ut på att bygga robotar som på tävlingsbanan ska utföra olika uppdrag. Regler finns på teknisk fysiks hemsida. Vinnare utses också för snyggaste design och ”Best in show”.

– Det ska bli jättekul att komma tillbaka ordentligt och bygga saker praktiskt efter pandemin, säger Henrik Linder, IT-amanuens och en av de studenter som är med och arrangerar tävlingen. Nytt för i år är dessutom att vi ska testa att ha med ett autonomt moment med datorseende i finalen, så ska bli väldigt spännande att se hur det blir!

Det är gratis att vara med, alla lag får de elektronikkomponenter de behöver och tillgång till Innovatorium, teknisk fysiks 3D-laboratorium. Deltagande lag erbjuds också att delta i workshops där de får handledning i starten av sina robotbyggen och under tävlingens gång.

Tävlingen sker i MIT-Space som är en mötesplats i MIT-huset på Umeå universitet för forskare, studenter och näringsliv.

Kvaltävling hålls i januari och finalen äger rum i början av maj. Exakta datum meddelas senare.

Läs mer om robottävlingen på teknisk fysiks hemsida

Tävlingen livestreamas på Twitch, Youtube och Facebook.

För mer information, kontakta gärna:

Henrik Linder, IT-amanuens, civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik, Umeå universitet
E-post: it@tekniskfysik.se.