Publicerad: 2022-11-10 Uppdaterad: 2022-11-11, 11:37

Teknisk fysiks robottävling firar tio år

NYHET För tio året i rad ordnar studenterna på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik vid Umeå universitet en spännande robottävling i MIT-Space. Tävlingen är öppen för alla och sista anmälningsdag är 25 november.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Det är en ära att få arrangera robottävlingen, speciellt när tävlingen firar tio år. Nytt för i år är att vi erbjuder starter-kit för nya lag till kvaltävlingen, för att ytterligare betona att ingen förkunskap krävs för att vara med, säger Henrik Wahlström, IT-amanuens vid civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik.

Det är dags att anmäla sig till civilingenjörsprogrammet i teknisk fysiks årliga robottävling. Tävlingen riktar sig främst till gymnasie- och universitetsstudenter och kräver alltså inga förkunskaper, varken inom programmering eller robotbygge.

Tävlingen går ut på att bygga robotar som på tävlingsbanan ska utföra olika uppdrag. Regler finns på robottävlingens hemsida.

Det kostar inget att vara med. Alla deltagande lag får de elektronikkomponenter de behöver och tillgång till Innovatorium, teknisk fysiks 3D-laboratorium. Lagen erbjuds också att delta i workshops där de får handledning i starten av sina robotbyggen och under tävlingens gång.

Kvaltävlingen hålls den 8 februari i MIT-Space, MIT-huset, och går ut på att bygga en robotarm som kan flytta objekt med precision under tidspress.

Åtta lag går vidare till huvudtävlingen avgörs 12 maj i MIT-Space i MIT-huset.

Läs mer om robottävlingen

För mer information, kontakta gärna:

Henrik Wahlström, IT-amanuens, Institutionen för fysik
E-post: it@tekniskfysik.se