Publicerad: 2018-09-25

Textila utforskningar på Umeå Fashion Week 2018

NYHET Studenter vid Ämneslärarutbildningen 7–9 med inriktning mot slöjd och i de fristående kurserna Design och kläder A och B, vid Umeå universitet, ställer ut textila kreationer och gestaltningar i samband med Umeå Fashion Week.

Text: Per Melander

Ett axplock av textila arbeten utställda på Elite Hotel Mimer visar hur man i ett vetenskapligt sammanhang närmar sig textilhantverk, kläder och mode.

Utbildningarna genomsyras av ett utforskande arbetssätt där de studerande via textila material, hantverk och tekniker undersöker och gestaltar olika teman eller problem. Hållbarhet är ett sådant aktuellt tema. Att textilier är miljöbelastande och en stadigt ökande konsumtion spär på problematiken. Hur mycket textil behöver vi egentligen? Finns alternativa vägar?

På plats i hotellet finns ett antal mer eller mindre bärbara kreationer som pockar och ställer frågor om textila plagg, om hantverkets plats och vad ett hållbart förhållningssätt är och kan vara.

Utställningen börjar den 27 september och pågår hela oktober månad.

Under modeveckans inledande dag, torsdag den 27 september, ställer också två studenter från Design och Kläder A och B ut sina klädkollektioner i Utopia.

Temat för dagen är Up and Coming. Elizabet Westerlund visar en kollektion där hon arbetat med designidentitet utifrån ett entreprenörsperspektiv, i vilken hon utvecklat plaggmodeller för att lyfta fram retrotyger. Miriam Larsson har i sin kollektion utgått från designidentitet och arbetat utforskande med fokus på olika material, mönster och färger.

Varmt välkomna önskar textilstudenter och lärare,
Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet

Kontakt:

Karin Ågren, karin.a.agren@umu.se, tel. 070-669 57 43