Publicerad: 2021-12-08

The Arctic Five söker forskningsledare

NYHET Umeå universitets partnerskap inom the Arctic Five, ett nordiskt samarbete mellan fem universitet i Finland, Norge och Sverige, söker forskningsledare för att hitta lösningar på gemensamma problem som våra nordliga samhällen står inför.

Text: Anngelica Kristoferqvist

The Arctic Five som består av Luleå tekniska universitet, UiT Norges arktiska universitet, Umeå universitet, Lapplands universitet och Uleåborgs universitet, har som syfte att främja och dela kunskap, utbildning och innovationer för utvecklingen av ett hållbart Arktis.

Tanken är att använda gränsöverskridande samarbete som verktyg för att uppnå banbrytande forskning som inte bara gagnar den arktiska regionen, utan alla de som på olika sätt påverkas av förändringar i Arktis. Ett steg i detta är utlysningen som Arctic Five presenterade idag.

Ny utlysning

Initiativet är nytt och syftar till att skapa samarbeten inom forskning och utbildning. Det övergripande målet är att öka de fem arktiska universitetens framgång när det gäller att säkra extern finansiering, och på så sätt bidra till att uppfylla målet om forskningsbaserade lösningar på gemensamma problem som våra nordliga samhällen står inför.

Genom initiativet kan etablerad forskare vid universiten bygga upp forskning- och/ eller utbildningssamarbete med andra universitet i nätverket, samtidigt som de får stöd för att utveckla gemensamma projekt, och hjälp med att ansöka i större finansieringsutlysningar. De förväntas delta aktivt i the Arctic Five både vid Umeå universitet, och vid partneruniversiteten.

Alla forskningsområden välkomna

Forskare inom alla forskningsområden vid universiteten uppmanas att ansöka. Uppdraget är på två år, minst 20 % och kommer med en årlig budget på € 10 000.

Mer information och ansökan finns på engelska på the Arctic Fives hemsida: arcticfive.org