Publicerad: 2011-04-27

”The Global Health Scholarships” – ett seminarium om Centerdonationen till Umeå universitet

NYHET Den forskning som stipendier ur Centerpartiets donation till Umeå universitet hittills har resulterat i presenteras vid ett seminarium fredag 29 april. Centerpartiets ordförande Maud Olofsson och Umeå universitets rektor Lena Gustafsson deltar i seminariet.

Centerpartiet donerade år 2006 tio miljoner kronor till Umeå universitet och enheten för epidemiologi och global hälsa. Avsikten med donationen var att främja forskningssamarbeten mellan Umeå universitet och forskningsinstitutioner i låg- och medelinkomstländer.

Under de fem första åren av donationstidens tio år, har 29 doktorander och 16 mastersstudenter beviljats stipendier från Centerdonationen. Seminariet ger en översikt över stipendiaternas forskning samtidigt som några av forskningsprojekten presenteras mer utförligt.

– För doktoranderna har stipendierna varit av stor, ibland avgörande betydelse. Tanken med seminariet är att illustrera forskningsdonationers betydelse i universitetets internationella forskningsprofil och visa hur kostnadseffektivt det kan vara att donera forskningsmedel till Umeå universitet, säger professor Lars Weinehall.

Program fredag den 29:e april, klockan 10.00-12.00

Plats: Hörsal B, 9:e våningen i Tandläkarhögskolehuset, Norrlands universitetssjukhus
10.00–10.10 Välkommen, prefekt Ellinor Ädelroth
10.10–10.30 De första fem åren, docent Hans Stenlund