Publicerad: 2013-09-13

Theatrical Fields

NYHET Theatrical Fields utforskar det teatrala inom performance, film och video. I utställningen, publika föreläsningar, filmprogram och performance undersöks teatralitetens analytiska och politiska potentialer.

Välkommen till pressvisning torsdag 26 september kl 10:00. Konstnärerna Judith Barry och Isaac Julien finns på plats, liksom kurator Ute Meta Bauer och assisterande kurator Anca Rujoiu.

Välkommen också till vernissagehelgen med lördagens föreläsningar av medverkande konstnärer, kurator och inbjudna konstteoretiker och söndagens vernissage kl 14:00.

Theatrical Fields har utvecklats som ett forskningsprojekt av kurator Ute Meta Bauer och producerats av Bildmuseet. I utställningen presenteras betydelsefulla videoinstallationer som inspirerats av teater: Voice off av Judith Barry (USA), Suspiria av Stan Douglas (Kanada), Sister Squares av Marcel Dzama (Kanada), Lines in the Sand av Joan Jonas (USA), Vagabondia av Isaac Julien (Storbritannien) and X Characters: RE(hers)AL by Constanze Ruhm (Österrike). Placerade intill varandra öppnar dessa nyckelverk för nya idéer, sammanhang och möten. Till Theatrical Fields hör också ett program med filmer av Marie-Louise Ekman (Sverige), Eva Meyer/Eran Schaerf (Tyskland) and Ulrike Ottinger (Tyskland) som visas kvällar och helger i närvaro av konstnärerna. I utställningen visas bildmanus, skissböcker, kostymer och affischer som har varit viktiga för filmernas tillkomst och spridning.

De utvalda videoinstallationerna och filmerna visar på olika metoder och tillvägagångssätt, men de undersöker alla teaterns särskilda sätt att använda karaktärer, röst, manus och koreografi för att dekonstruera det linjära och ge plats för alternativa berättelser och perspektiv. Hur verken inspirerats av teater och deras inflytande på samtida konst och konstteori diskuteras i två heldagsevent – 28 september och 26 oktober – med öppna föreläsningar av de medverkande konstnärerna och inbjudna forskare. Konferenserna sker i samarbete med Konsthögskolan och institutionen för kultur- och medievetenskaper/konstvetenskap vid Umeå universitet.

Som en del av utställningens publika program kommer Joan Jonas att framföra en performance tillsammans med jazzpianisten Jason Moran. Reanimation leker med idéer om kollage och animation och är baserad på den isländske nobelpristagaren Halldór Laxness novell Under the Glacier. Verket presenteras av Bildmuseet och Umeå Jazzfestival den 25 oktober.
OBS, Joan Jonas är också aktuell med en separatutställning på Kulturhuset i Stockholm i höst.

Theatrical Fields är producerad av Bildmuseet och kuraterad av Ute Meta Bauer. Assisterande kurator: Anca Rujoiu.
Utställningen pågår 29 september 2013 – 5 januari 2014

Theatrical Fields konferens del 2 / lördag 26 oktober kl 10:00-16:30Fler programpunkter som ges i anslutning till utställningen

För ytterligare information, kontakta gärna

Katarina Pierre Museichef Bildmuseet 090-786 9632, 070-543 9632 katarina.pierre@bildmuseet.umu.se