Publicerad: 2016-03-22

Thomas Mejtoft får teknisk-naturvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris

NYHET Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris 2016 tilldelas Thomas Mejtoft, universitetslektor i medieteknik och programansvarig för civilingenjörsprogrammet i interaktion och design vid Umeå universitet. Priset delas ut vid universitetets vårpromotion den 21 maj.

– Jag är väldigt glad och oerhört tacksam för den uppskattning som visas för mitt långsiktiga arbete med våra studenter, säger Thomas Mejtoft. Det här priset ger mig motivation till att fortsätta att skapa positiv förändring tillsammans med kollegor och studenter och vara med att utveckla kurser och utbildning med både mycket hög kvalitet och som samtidigt uppskattas av våra studenter.

Thomas Mejtoft är sedan 2010 anställd som lektor i medieteknik vid institutionen för tillämpad fysik och elektronik, Umeå universitet. Han är en mycket engagerad lärare som kontinuerligt utvecklar kurser och program och har sedan han anställdes medvetet utvecklat sina pedagogiska färdigheter genom att vidareutbilda sig och vara gästlärare vid Mittuniversitetet samt vid Umeå universitets enhet för Universitetspedagogik och lärandestöd, UPL.

Sedan 2012 är Thomas Mejtoft programansvarig för civilingenjörsprogrammet i interaktion och design. Hans starka drivkraft och engagemang har resulterat i en utbildning som uppskattas både av studenter, lärare och näringsliv. 2013 gavs utbildningen högsta betyg i Universitetskanslersämbetets granskning och rankas därmed som den främsta i Sverige.

Ur prismotiveringen: ”Thomas ser det kontinuerliga och långsiktiga utvecklingsarbetet som viktigt och han är duktig på att få både studenter och lärare att känna sig delaktiga. Han arbetar hårt för att studenterna ska vilja ta plats, växa och ta ett större ansvar för sin egen utbildning.”

Thomas Mejtoft lägger också stor vikt vid näringslivssamverkan, dels för att värdet av studenternas arbete ska bli tydligt, dels för att de ska få möjlighet att skapa sig en identitet som inte bara är knuten till universitets- och studiemiljön. Han arbetar därför nära Umeås IT-företag och har införlivat samverkan med näringslivet i många av sina kurser.

Thomas Mejtoft är född 1976 och tog civilingenjörsexamen i teknisk fysik vid Umeå universitet 2003 och har även en magisterexamen i ekonomi. 2008 disputerade han i medieteknik och grafisk produktion vid Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm.

För mer information, kontakta gärna:

Thomas Mejtoft, universitetslektor, programansvarig, institutionen för tillämpad fysik och elektronik, Umeå universitetTelefon: 090-786 99 33
E-post: thomas.mejtoft@umu.se

Pressfoto för nedladdning