Publicerad: 2022-01-10

Tidigare DMP-student delaktig i SVT’s julkalender

NYHET Alla som sett något avsnitt av den senaste julkalendern i SVT har också sett arbetet av en tidigare student, numera även lärare, vid programmet Digital Medieproduktion på Umeå universitet. Introsekvensen med ett lås som dyrkas upp, avslöjar numret på aktuell lucka och slutligen visar den ovärderliga Rosen från Sinai är nämligen skapat av Marcus Strandgren, adjunkt vid Institutionen för informatik och företagare i det egna bolaget It’s McCoy.

Text: Magnus Mikaelsson

Tillsammans med kollegorna Niklas Lundberg och Magnus Näsström har It’s McCoy tidigare arbetat med visuella uppdrag åt internationellt namnkunniga kunder och varumärken som t ex Cisco, Brother, Red Bull och Husqvarna men någon julkalender har hittills inte funnits med bland referensproduktionerna. Förrän nu.

– Produktionsbolaget Unlimited Stories frågade om vi var intresserade av att göra intro och outro till ”En hederlig jul med Knyckerts” och det är ju en förfrågan man inte kan svara nej till. Att få vara delaktig i produktionen av en drygt 60-årig TV-tradition är verkligen ett hedersuppdrag och vi är både supernöjda och stolta över resultatet, berättar Marcus Strandgren, adjungerad adjunkt vid Institutionen för informatik.

Förutom att kreera och producera rörlig grafik till kända internationella kunder spenderar Marcus också en del tid i klassrum och föreläsningssalar på Institutionen för informatik vid Umeå universitet. Som lärare på den utbildning han tidigare varit student på; Digital medieproduktion.

Digital medieproduktion (180 hp) är ett brett utbildningsprogram med ett genomgående fokus på användarupplevelser (UX) och vänder sig till den som vill vara med och utforma framtidens digitala upplevelser. Under programmet studeras allt från designteori till postproduktion genom en kombination av teoretiska och praktiska moment.

– DMP-programmet ger dig som student fantastiska möjligheter att utveckla dina färdigheter och göra dig redo för såväl en yrkeskarriär som för vidare studier. I våra moderna salar finns all relevant hårdvara och mjukvara och dessutom har man tillgång till ett dedikerat DMP-labb, ett UX-labb samt utrustning i alla former, berättar Marcus Strandgren.

Här kan du se introt och läsa mer om It’s McCoy

Är du intresserad av att veta mer om vårt program Digital medieproduktion hittar du det här.