Publicerad: 2019-04-12

Tidigare juristprogramstudent prisad

NYHET Lisa Liljekvist tog juristexamen för drygt ett år sedan och har redan nu utsetts till "Årets Rising Star", ett pris som delas ut till bolagsjurister på väg uppåt i sin karriär.

Text: Sofia Strömgren

– Jag visste om att jag var nominerad och att jag var en av tre finalister men jag visste också vilka jag stod emot så det kom som en riktig överraskning, säger Lisa Liljekvist.

Vad säger du om juryns motivering?

–  De har ju intervjuat min chef och en kollega till mig och baserat mycket på dessa intervjuer. Det går knappt ta in att någon säger så smickrande saker om en. Som alla unga jurister kämpar jag hela tiden med att försöka vara en så duktig jurist som möjligt och vara värd min plats i organisationen och då är det såklart väldigt tacksamt att få en sådan klapp på axeln.

Utdrag från juryns motivering:

”Att vara en Rising Star är att vara en ung jurist med mod, omdöme och stark potential att växa i organisationen. Årets Rising Star personifierar detta mycket väl och står ut från mängden som en för sin ålder ovanligt kompetent jurist, med förmåga att hantera en stor mängd juridiska och affärsstrategiska frågor.”

Trivs på ett snabbväxande företag
I slutet av juristutbildningen praktiserade Lisa Liljekvist på ljudboksbolaget Storytel i Stockholm och det var också där hon fick jobb efter examen från Umeå universitet. Idag är hon en av fem jurister och arbetar mest inom området immaterialrätt. Men att hon skulle bli bolagsjurist var varken självklart eller ett mål hon hade som student.

– Verkligen inte. Jag gick runt med känslan att jag skulle bli tacksam bara jag fick ett jobb. Att jobba med varumärken och marknadsföring på ett av Europas hetaste streamingbolag lät jag mig inte ens fantisera om.

Jag tror att alla tar med sig det här från juristprogrammet i Umeå

Att Lisa skulle läsa vid Umeå universitet var heller ingen självklarhet, men efter studenten i småländska Värnamo var hon fast besluten om att bli jurist. Hon säger att hon hade flyttat oavsett vilken utbildningsort hon kom in på.

–  Idag är jag evigt tacksam att just Umeå var första universitetet som sa välkommen.

Vad har du tagit med dig från juristprogrammet här hos oss?

–  Förutom den juridiska metoden? Ett lugn och en trygghet. Jag har en utbildning i ryggen där fokus låg mer på hur saker fungerar i verkligheten än i böckerna och det går inte nog att understryka värdet av det. Jag tänker till exempel på vanan jag fått av att jobba tillsammans med andra. Eller att jag nu inte får panik när ett problem rullas upp framför mig, med tillhörande långa dokument eller komplicerade omständigheter kring sig, för att jag har lärt mig att identifiera problem och beta av var sak i tur och ordning på ett lösningsorienterat sätt. Jag tror att alla tar med sig det här från juristprogrammet i Umeå.

Och vad har du då tagit med dig från Umeå och norra Sverige?

– Att det blir bäst om alla hjälps åt och att alla blir gladare om man erbjuder hjälp där man tror den behövs. Och termobyxor, säger bolagsjuristen Lisa Liljekvist, tidigare student vid Juridiska institutionen.

Priset "Årets Rising Star" delas ut i ett samarbete mellan medlemsorganisationen Sveriges bolagsjurister, advokatbyrån Vinge och tidningen Affärsvärlden.