Publicerad: 2012-06-15

Tidigare studenter hyllades som Årets BIC-företag

NYHET Tidigare studenterna från Digital medieproduktion, Yazdan Naderi och Marcus Strandgren med sitt företag The Core, hyllades vid årets BIC-gala som Årets BIC-företag.

För femte året i rad lyfter BIC Factory fram unga företag och entreprenörer med en gala då de hyllas för sitt slit och sina insatser med sina företag. BIC är en inkubator i Umeå som fostrat fram över 80 företag genom åren som gett 150 nyanställningar och en sammanlagd omsättning på 150 miljoner, BIC har på så sätt varit en viktig start för många unga entreprenörer.

När BIC-galan firades igår torsdag hyllades The Core som Årets BIC-företag. The Core drivs av Yazdan Naderi och Marcus Strandgren som arbetar med digital design och 3D-grafik.

– Det är alltid kul med uppskattning för det att man sliter så hårt varje dag som vi gör, säger en mycket glad Marcus Strandgren där han står på Sävargården med den guldglänsande vinnarstatyetten i handen. Bara för ett halvår sedan fanns det också med som vinnare på Umeågalan så resan för de unga två företagarna har gått över all förväntan.

– Nu kommer vi att flytta in i nya lokaler i sommar eftersom vi varit maxtiden på BIC, som är två år. Det ska bli spännande, fortsätter Marcus.

Både Marcus Strandgren och Yazdan Naderi har ett förflutet som studenter på programmet Digital medieproduktion vid Umeå universitet. Det var där som deras resa började och Marcus menar att det är viktigt för dagens studenter att våga ta för sig och visa upp vad man kan.

– Ha en riktigt bra portfolio med dig. Det ger ett väldigt försprång om man kan visa vad man har gjort, säger Marcus som råd till nuvarande studenter.

Redaktör: Mikael Hansson