Publicerad: 2005-05-25

Tidigare studenter träffas på Hemvändardagar 27–28 maj

NYHET De första årskullarna studenter vid Umeå universitet dominerar gruppen som återvänder till campus för Hemvändardagar. Passa på att träffa alumner med perspektiv på utvecklingen.

På plats finns till exempel Gertie och Sven Lingstrom, som har rest från Kalifornien för att delta i festligheterna. Dan Brändström, VD på Riksbankens jubileumsfond, skolminister Ibrahim Baylan och Bengt Winblad, framstående Alzheimersforskare, är några av många namnkunniga alumner som kommer.

Arrangemanget riktar sig till före detta studenter och sker i samband med universitetets 40-årsjubileum. Det är mycket som hänt på Norrlands första universitet under fyra årtionden. Den fysiska utbredningen är bara ett exempel på den otroliga utveckling som universitetet genomgått. Hittills har mer än 53 000 studenter tagit sin examen och mer än det dubbla har studerat vid Umeå universitet. Universitetets alumner finns utspridda över hela världen och de har hundratals olika yrken.

På fredag den 27 maj kommer 300 av dem, varav många har rest långväga, att finnas här på campus för att fira jubileet. Medarrangörer är Umeå kommun och EU-projektet Tillväxtalliansen.

Några hållpunkter under fredagen:

Klockan 10.00 är det registrering, fika och mingel i Brashörnan på Universum.

Klockan 11.00 i Aula Nordica hälsar kommunalrådet Marie-Louise Rönnmark välkommen tillbaka till ett expansivt Umeå. Sedan tar rektor Inge-Bert Täljedal över och berättar om de 40 åren med Umeå universitet.

Klockan 11.45 startar en paneldiskussion ledd av tv-profilen Sverker Olofsson. Temat är ”Framgång föder framgång” och det blir ett samtal om framgång, tillväxt och andra livsväsentligheter.

Panelen består av flera kända alumner som Anna Ingman, EM-medaljör i boxning, Staffan Ling, tv-profil, Katarina Edvall, chef för Manpower och Roland Carlsson, Umeå kommuns näringslivschef, m fl. Underhållning står Carolina Miskovsky för.

Under eftermiddagen mellan klockan 14.00 och 16.00 bjuder institutionerna på föreläsningar (se separat föreläsningsprogram under länken nedan), visningar och en hel del annat.

På kvällen blir det bankett med underhållning av bland andra Roger Pontare och Renhornen, Kylans rockorkester och nostaligidisco med Sven Lindahl.

Middagstalare är bland andra skolminister Ibrahim Baylan.

Under lördagen är det lite lättsammare aktiviteter för alumnerna: de kan delta i, eller titta på, brännbollsturneringen, åka på sightseeing med Staffan Ling som guide, gå på rundvandring eller besöka Iksu sportcenter.

För ytterligare information, kontakta:

Christina Skogberg, kommunikationschef, enheten för näringsliv och samhälle

Föreläsningsprogram:

www.alumni.umu.se/program_forelasning_hemv.html

Umeå universitetet invigdes år 1965. Under de första åren hade universitetet 2 000–3 000 studenter fördelade på tre fakulteter. I dag är universitetet internationellt framstående inom flera forskningsområden och har 28 000 studenter fördelade över fem fakulteter. Under hela 2005 kommer jubileet att firas med olika evenemang.

Fler jubileumsevenemang finns på jubileumswebben:

www.umu.se/infoenheten/jubileum05/

Redaktör: Karin Wikman