Publicerad: 2021-06-08

Tidsbrist får ungdomar att sluta med fotboll

NYHET Mycket prat om fotboll i dagarna då fotbolls-EM för herrar närmar sig med stora steg. Men vilka spelare når till slut ända till landslaget? Peter Brusvik, doktorand på Företagsforskarskolan vid Umeå universitet, fokuserar sin forskning på varför unga spelare fortsätter eller väljer att sluta spela fotboll i en förening.

Text: Ingrid Söderbergh

Fotboll är en idrott där deltagarantalet sjunker i takt med ökad ålder och där det stora tappet av spelare sker under gymnasietiden vid 16 – 18 års ålder.  Peter Brusvik letar kunskap om processerna som ligger bakom ungdomarnas beslut. Det handlar om att förstå, beskriva och förklara vilka faktorer som påverkar en spelare att i beslutet och beskriva om det finns några skillnader mellan flickor och pojkar.

Vad har du sett hittills i din forskning?

– Spelarna som jag har studerat har tidigt blivit bedöma som talanger. De har selekterats till Svenska Fotbollförbundets spelarutbildning och deltagit på ett läger där de första landslagen tas ut. För dem är det i stort sett samma anledningar som lyfts fram oavsett om det handlar om drop-out eller att individen fortsätter att vara aktiv i fotboll. Det som är väldigt intressant är att anledningarna, i många fall, samverkar.

Vad är den vanligaste orsaken till att man slutar spela fotboll?

– Det är svårt att lyfta fram den vanligaste orsaken i och med att processen är komplex. Däremot verkar strukturella anledningar vara de vanligaste. Det är anledningar som påverkar individen både inom och utanför fotbollen. I detta sammanhang nämns ”brist på tid” ofta som en avgörande anledning till att sluta.

Vad är den vanligaste orsaken att man fortsätter?

– I mitt material är tidig framgång inte den vanligaste orsaken till att fortsätta spela fotboll. Självklart finns det individer som tidigt bedömts som talanger och som spelar fotboll länge. För att nämna någon så finns det en spelare som inte är helt obekant och där det räcker med att nämna Z för att förstå vem det är.

– Annars är det andra bakomliggande anledningar som kan beskrivas som avgörande för att spelaren ska ha möjlighet att fortsätta spela fotboll. Några anledningar som är vanligt förekommande är exempelvis egen upplevd kompetens och socialt stöd, till exempel från engagerade föräldrar, så kallade ”idrottsföräldrar.

Är det skillnad på anledning hos tjejer och killar?

– Övergripande är det inte någon skillnad på anledningar som spelarna lyfter fram. Det är i stort sett samma orsaker som flickor och pojkar lyfter fram som viktiga och avgörande för att fortsätta spela fotboll. I detalj visar sig sociala relationer och strukturella förutsättningar, så som bra förutsättningar, viktigare för flickorna.

Hur kom du in på detta forskningsområde?

– Jag gick idrottspedagogprogrammet här vid Umeå universitet 1987 – 91. Efter några år hamnade jag på Svenska Fotbollförbundet och det var där som resan startade. Under flera år uppvaktade jag ledningen, men det var när Håkan Sjöstrand anställdes som generalsekreterare som min forskning kunde bli verklighet. Professor Tor Söderström har också varit delaktig i att det blev det här forskningsområdet.

Ska du bänka dig framför fotbolls-EM till veckan?

– I och med att jag nu mera är anställd på Svenska Fotbollförbundet så vore det väl tjänstefel att inte bänka sig. Självklart kommer det att bli många matcher och vi som älskar fotboll har verkligen längtat efter ett mästerskap med allt vad det innebär!

Snabba fakta

Namn: Peter Brusvik
Familj: min dotter Minnéa som är 13 år
Bor i: Strängnäs