Publicerad: 2021-12-03

Tilldelas 2021 års pedagogiska pris

NYHET Med motiveringen ”Ett brinnande engagemang och intresse för juridik, i kombination med en utomordentlig pedagogisk förmåga”, har Jan Leidö tilldelats 2021 års pedagogiska pris, som varje år delas ut av studenterna på Juristprogrammet.

Text: Sofia Strömgren

– Det är mycket hedrande och glädjande, särskilt eftersom det kommer från juriststudenterna själva. Det är ett sorts kvitto på att undervisningen i stort sett fungerar, men också en morot för att fortsätta utvecklas. Mycket undervisning görs och utvecklas tillsammans med andra och är därför resultatet av väl fungerande lärarlag och ett öppet diskussionsklimat bland kollegor där vi hjälps åt, säger Jan Leidö, universitetslektor vid Juridiska institutionen.

Du har tidigare tilldelats priset (år 2017), vad betyder det att få det igen?

– Första gången trodde jag att studenterna hade förväxlat mig med en kollega. Varje studentgrupp är olika och det som fungerat i en grupp fungerar inte nödvändigtvis i en annan grupp. Det går inte att ta något för givet och därför är det lika glädjande som första gången.

Vad tycker du själv kännetecknar en bra lärare?

– Att vara lyhörd och anpassningsbar för olika studenter och studentgrupper, engagerad, påläst och ödmjuk. Själv minns jag särskilt lärare från grundskola till universitet som utmanat, vågat tro att elever och studenter kan växa med uppgiften och stöttat nästa steg i utvecklingen. Det har nog präglat mig som lärare.

Jan Leidö undervisar inom bl.a. svensk, komparativ och internationell förmögenhetsrätt, immaterialrätt, internationell privat- och processrätt, skiljeförfaranderätt och rättshistoria.

Studenternas motivering:

"Ett brinnande engagemang och intresse för juridik, i kombination med en utomordentlig pedagogisk förmåga, är vad som utmärker denna lärare. Vi pratar om en lärare som stöttar och motiverar studenterna till att utvecklas. Dörren till kontoret står alltid öppen och han finns alltid tillgänglig när studenterna behöver hjälp. Han har beskrivits som den i särklass bästa läraren i juridik och är väl värd detta hedersamma pris."