Publicerad: 2022-03-18

Tilldelas 2022 års pedagogiska pris

NYHET Therese Enarsson får Umeå Studentkårs pedagogiska pris 2022. Priset går till en lärare som studenterna nominerat, och det delas ut vid vårpromotionen i maj.

Text: Sofia Strömgren

– Det är verkligen hedrande och roligt att få en så fin utmärkelse! Jag blev väldigt överraskad. Roligast är det förstås att nomineringen kom från en eller flera studenter som jag undervisar, säger Therese Enarsson, docent vid Juridiska institutionen.

Vad säger du om motiveringen?
–  Det är rörande att läsa, och speglar det jag försöker förmedla som lärare. Jag vill verkligen skapa öppna och stimulerande miljöer där studenterna känner sig trygga nog att ifrågasätta och diskutera.

Roligast är det förstås att nomineringen kom från en eller flera studenter som jag undervisar.

Hur påverkar det din fortsatta undervisning?
– Det är förstås trevligt att få bekräftelse i att mitt arbetssätt som lärare inte är helt galet, så jag fortsätter framåt i samma anda!

Har du någon förebild i din roll som lärare?
– Alla mina kollegor är förebilder och inspiration för mig på olika sätt, men också tidigare lärare som jag själv hade under juristutbildningen. En sådan var Asbjörn Eriksson som undervisade i skatterätt, ett ämne som jag tyckte var utmanande. Han fick mig alltid att ändå känna mig sedd och hjälpte oss alla framåt med entusiasm och tålamod när han märkte att något var svårt. Det har jag försökt införa i mitt eget förhållningssätt till studenterna.

Studentkårens motivering:

”På ett inbjudande och lösningsorienterat sätt har Therese Enarsson verkat för att skapa meningsfulla kunskapsutbyten och öppna, tankeställande diskussioner. Genom hennes glädje för undervisningen samt hennes förståelse för studenternas unika situationer bjuder Therese på tillgänglig utbildning av hög kvalitet.”