Publicerad: 2013-10-25

Tio miljoner kronor från Riksbankens Jubileumsfond

NYHET Tre forskningsprojekt vid Umeå universitet tilldelas totalt närmare 10 miljoner kronor av Riksbankens Jubileumsfond.

Text: Karin Wikman

Totalt fördelar Riksbankens Jubileumsfond cirka 290 miljoner kronor till forskning inom humaniora och samhällsvetenskap. Pengarna går till 61 projekt, varav tre större forskningssatsningar. Vid Umeå universitet har tre forskningsprojekt fått finansiering.

Ewa Bergqvist, Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik (UFM), beviljas 3 489 000 kronor för projektet ”Effekter på krav på läsförmåga när matematikuppgifter översätts mellan olika språk”

Rikard Eriksson, institutionen för geografi och ekonomisk historia, beviljas 3 889 000 kronor för projektet ”Familjenätverkens betydelse på den svenska arbetsmarknaden”

Rune Åberg, sociologiska institutionen, beviljas 2 488 000 kronor för projektet ”Förändrad jobbstruktur och strukturering av livsvillkor”

Kontaktuppgifter till forskarna finns i Umeå universitets personalkatalog: