Publicerad: 2017-08-21

TITAN – boksläpp och symposium

NYHET I juni släpptes "Feminism som lönearbete", skriven av Maria Carbin, Elin Kvist, Johanna Overud och Katharina Tollin. Det är den tredje boken i serien "Feminism som..." som producerats av projektet TITAN.

År 2011 tilldelades TITAN medel från Vetenskapsrådet för att under fem år utveckla forskningsfältet kritiska studier om jämställdhet med ett särskilt fokus på teoretisering av politik och det politiska samt av relationen mellan politik och praktik.

Nu i juni släpptes Feminism som lönearbete, av Maria Carbin, Elin Kvist, Johanna Overud och Katharina Tollin. I boken undersöks spänningen mellan lönearbete och omsorgsarbete. Är kvinnlig frigörelse verkligen detsamma som heltidsarbete? Är vi fria eller är vi snarare fritt tillgängliga för lönearbetets gränslöshet? Med dessa frågor i fokus utmanar författarna lönearbetets självskrivna roll och frågar sig var den feministiska arbetskritiken tagit vägen.

Förra året publicerades Feminism som partipolitik. Feministiskt initiativ i Simrishamn 2010-2014, författad av Maud Eduards. Frågan är vilket utrymme det finns för ett litet, nytt feministiskt parti att bedriva politik. Vad är det som ytterst står på spel? Även boken Feminism som byråkrati. Jämställdhetsintegrering som strategi, skriven av Kerstin Alnebratt och Malin Rönnblom, kom ut förra året och här diskuteras hur det kan komma sig att jämställdhetsintegrering mer än tjugo år efter att den infördes fortfarande inte fungerar. Vilka problem är det som jämställdhetspolitik och jämställdhetsintegrering ska lösa?

I samband med boksläppet arrangerades 15-16 juni ett symposium med inbjudna deltagare där bland annat begrepp som varit centrala inom projektets arbete diskuterades. Bland inledarna fanns professor Carol Bacchi, University of Adelaide, som även höll en öppen föreläsning. Professor Bacchi installeras i höst som hedersdoktor vid Umeå universitet.