Publicerad: 2017-09-25

Tjaktja – hösten har anlänt till campus

NYHET Den nya vepan på Humanisthusets fasad visar hur tjaktja – hösten – är här. Illustrerat med en målning av konstnären Maj Doris Rimpi. Umeå universitets vepaprojekt med de samiska åtta årstiderna vill bidra till att öka kunskapen och kännedomen om samiska språk, samhällen, kultur, konst, historia och politik.

Maj Doris Rimpi berättar att hösten är en årstid hon inte backar för och att det finns mycket i hösten att berätta om. I hennes målning finns björken med som betydelsebärande element och hon påpekar hur Umeå ju är björkarnas stad och att under hösten börjar björkarna skimra.

– Vi samer använder allt på björken ­– träet byggde man kåtor av och nävern använde man för att täta tak och insida. Löven använde vi till färgning och till kåtans golv, säger Maj Doris Rimpi.

– De nyutspruckna löven luktade otroligt friskt. Roten använde vi till korgar och saltkar. Björken innehöll även medicin – men det är en konst att veta vad man ska ta.

Avslutningsvis berättar Maj Doris Rimpi att hon har gjort konstverket i samiska färger och att vi ska komma ihåg att: ”… om ett höstlöv faller och fastnar på en, då betyder det tur för hela året och vintern”.

Förutom konstnär är Maj Doris Rimpi även skådespelare. Senast har det gått att se henne i filmen Sameblod av Amanda Kernell, där Maj Doris Rimpi gestaltar huvudpersonen Elle Marja/Christina som gammal.

Vepaprojektet är ett samarbete mellan Umeå universitet, Såhkie – Umeå sameförening och Sámiid Riikkasearvi – Svenska samernas riksförbund, SSR.

Kontakt:

Kristina Sehlin Macneil, kristina.sehlin-macneil@umu.se, tel. 090-786 62 97