Publicerad: 2017-11-20

Tjaktjedaelvie – höstvintern har anlänt till campus

NYHET Den nya vepan på Humanisthusets fasad visar hur Tjaktjedaelvie – höstvintern – är här. Illustrerat av konstnären och produktutvecklaren Per Enoksson. Umeå universitets vepaprojekt med de samiska åtta årstiderna vill bidra till att öka kunskapen och kännedomen om samiska språk, samhällen, kultur, konst, historia och politik.

Foto: Per Melander, Umu

Per Enoksson berättar hur det är en bild som handlar om identitet. Om den romantiserade, koloniala synen på urfolk som finns runt om i världen. I detta fall samerna.

– Det är den typiska schablonbilden som man kan hitta på gamla vykort. Jag har målat på en tavla som jag har hittat på loppis och tillfört min egen kommentar som en absurd påminnelse om hur fördomar kan kläs in i till synes vardagliga ting, säger Per Enoksson.

– Allt som kan föra fram samisk kultur och öka kännedom är ju bara positivt. Att samiska konstnärer jag känner har deltagit i projektet tidigare bidrog väl också till mitt beslut att delta. Ska bli kul att se min bild på en gigantisk vepa.

Per Enoksson är född och uppväxt i Tärnaby och numera verksam i Umeå. Genom sina föräldrar, som arbetar med samisk konst och konsthantverk, fick han i tidig ålder lära sig slöjda bruksföremål.

– Att ha mina föräldrars slöjdverkstad som lekplats gav obegränsade möjligheter för kreativa utsvävningar. Erfarenheter som starkt bidrog till mitt yrkesval som konstnär senare i livet.

Vepaprojektet är ett samarbete mellan Umeå universitet, Såhkie – Umeå sameförening och Sámiid Riikkasearvi – Svenska samernas riksförbund, SSR.

Kontakt:

Kristina Sehlin Macneilkristina.sehlin-macneil@umu.se, tel. 090-786 62 97