Publicerad: 2020-05-15

Tolv forskare beviljades Arcums strategiska medel

NYHET Nu är Arcums strategiska resursutlysning klar för VT2020. Totalt sökte tolv forskare medel för olika aktiviteter, och samtliga beviljades också medel i olika grad.

Text: Oscar Sedholm

Arcum gör varje termin en utlysning av strategiska medel ämnade att gå till att stötta arktiskt forskning vid Umeå universitet, genom att möjliggöra forskningsresor, arrangemang, inbjudningar av gästforskare, och publikationskostnader. Medlen är tillgängliga att söka för forskare vid Umeå Universitet. Följande forskare har tilldelats medel ur årets utlysning:

Dalia Abdelfattah & Venkata Krishna Kumar Upadhyayulam, Institutionen för Kemi

Publicering av en arktisk forskningsartikel i specialupplagan av “Understanding Arctic Sustainability Challenges from Systems Perspective", Hållbarhetsjournal. Beviljas 5 000 SEK.

Pär Byström, Institutionen för Ekologi, Miljö och Geovetenskap

Finansiering av ett möte i Umeå för ett fördjupat samarbete med professor Anders G Finstad, Norges tekniskt naturvetenskapliga universitet Trondheim. Beviljas 10 000 SEK.

O. Cenk Demiroglu, Institutionen för Geografi

Presentation vid sjunde upplagan av IPTRN (International Polar Tourism Research Network) konferensen. Resa och uppehälle. Beviljas 10 000 SEK.

Mohammed Hamdan, Institutionen för Ekologi, Miljö och Geovetenskap

Publiceringskostnader för artikel om klimatförändringarnas genomslag på nordliga sjöar. Beviljas 5 000 SEK.

Jing Helmersson, Várdduo

Arrangemang av en workshop i kopplat till CNARC, i ett samarbete mellan Várdduo och Liaocheng Universitet i Kina. Beviljas 20 000 SEK.

Daniel Movilla Vega, Institutionen för Arkitektur

Redigering av artikel utvald för publikation i den vetenskapliga tidskiften Global Discourse. Beviljas 5 000 SEK.

Sven Norman, Institutionen för Ekologi, Miljö och Geovetenskap

Inbjudan (resa + boende) för dr. Tobias van Kooten,  Wageningen universitet, Nederländerna. Tobias är en expert på att matematiskt modellera fisksamhällens respons till fiske. Beviljas 10 000 SEK.

Robert O. Nilsson, Institutionen för Geografi

Resa till Island för att delta i tre vetenskapliga evenemang:

The 29th Nordic Symposium on Tourism and Hospitality Research i Akureyri, 22-24 september 20202, Uarctic Congress, 6-8 oktober 2020 i Reykjavik,
Arctic Circle Assembly. Beviljas 10 000 SEK.

Oleg Popov, NMD

Förberedande av artikeln "Teaching Science in the Arctic context: opportunities and challenges" för publicering. Beviljas 5 000 SEK.

Krister Stoor, Várdduo

Deltagande och presentation vid  University of the Arctic Congress 5–8 October, Reykjavik. Beviljas 10 000 SEK.

Josefine Walz, Institutionen för Ekologi, Miljö och Geovetenskap

Aktiviteten avser att upprätthålla ett långtidsexperiment över jordmånsuppvärming etablerat under 2014 nära Toolik Lake i Alaska. Beviljas 10 000 SEK.

Ekaterina Zmyvalova, Institutionen för Spåkstudier

Fältresa till Institute of the Peoples of the North vid Russian State Pedagogical University i maj 2020, och deltagande i ICASS X konferensen. Beviljas 10 000 SEK.

Vi vill gratulera de sökande som beviljats medel och önskar alla projekt lycka till! För mer information om Arcums strategiska resursutlysning, se pufflänken nedan.