Publicerad: 2012-09-12

Tönu Puu blir hedersdoktor i Italien

NYHET Universitetet i Urbino har utsett Tönu Puu, senior professor i nationalekonomi vid Umeå universitet, till hedersdoktor. Han kommer att promoveras den 20 september.

Ceremonin hålls i samband med en serie konferenser inom ett europeiskt forskarnätverk, som består av nästan hundra ekonomer, geografer och matematiker från 19 olika länder. Tönu Puu är officiell svensk delegat i nätverkets ledningsgrupp, och leder arbetsgruppen i gränsområdet mellan ekonomi och matematik.

Umeåprofessorn har också nyligen inbjudits att vara utländsk ledamot i en av de kommittéer, som prövar alla utnämningar till docent eller professor vid samtliga italienska universitet.

Tönu Puu, född år 1936 i Tallinn, var 1971–2001 professor i nationalekonomi i Umeå och har sedan tio år tillbaka varit verksam vid Centrum för regionalvetenskap, Cerum. Totalt har han publicerat tjugo böcker och 130 vetenskapliga artiklar i ekonomi, matematik och filosofi.

För mer information, kontakta:

Tönu Puu,Cerum, Umeå universitet
E-post: tonu.puu@econ.umu.se