Publicerad: 2023-09-18

Toppdiplomaten Jan Eliasson i samtal på Campus Umeå

NYHET Jan Eliasson har en lång och framgångsrik karriär som diplomat med tjänster som utrikesminister, ordförande för FN:s generalförsamling och vice generalsekreterare i FN på meritlistan. Eliasson kommer den 22 september till Rotundan i Universum vid Umeå universitet för att samtala med Niklas Eklund, professor i statsvetenskap, under rubriken ”Sverige och världen i en tid av kris”.

Samtalet kommer att ta avstamp i Jan Eliassons långa karriär i diplomatins tjänst och fördjupas med Niklas Eklunds kunskaper om säkerhetspolitik, vilket kommer att bidra till många intressanta perspektiv och frågor.

- Det svårt att inte bli imponerad av Jan Eliasson långa karriär och stora erfarenhet av dramatik och politiskt spel på global nivå, av medling och förhandlingar med världsledare under flera decennier. Samtidigt väcker en läsning av hans memoarer frågor om diplomatins förutsättningar i dag. Är det nya villkor på 2020-talet? Har Sverige tappat status i världssamfundet? Har diplomatin någon chans i ett hårdnande klimat, och då menar jag både politiskt och relaterat till vår livsmiljö, säger professor Niklas Eklund.

Missa inte chansen att få ta del av hur en så mångsidig insider på politisk toppnivå, som Jan Eliasson, tänker och funderar runt vår samtid tillsammans med professor Niklas Eklund fredagen den 22 september, kl. 13.00–14.00 i Rotundan, Universum, vid Umeå universitet.

Samtalet går även att följa digitalt, mer information och länk finns i kalendereventet.