Publicerad: 2015-04-17

Toppföreläsare på TEDx i Umeå den 23 april

NYHET Nästa vecka arrangeras TEDxUmeå på Sliperiet, Konstnärligt campus. Föreläser gör Rochelle King på Spotify, Peter Bardenfleth-Hansen vid Tesla Motors och flera forskare och lärare vid Umeå universitet. Arrangemanget går att följa direkt från tre ställen på Campus Umeå.

– Det är viktigt för Umeå universitet att vi uppmuntrar och förstärker samarbetet med näringslivet. Genom TEDx, som arrangeras för andra gången i Umeå, är vi delaktiga i att sprida ny kunskap och goda idéer mellan människor, organisationer och företag. Umeå universitet söker aktivt nya vägar för att öka kunskapsutbytet – TEDx är en sådan väg, säger Agneta Marell, vicerektor vid Umeå universitet.

Medverkar på årets TEDx gör ett antal internationella, nationella och lokala föreläsare som verkar längst fram i utvecklingen på sina respektive områden. Några av dem är Rochelle King, nu designchef på Spotify efter flera år på Netflix, Peter Bardenfleth-Hansen, nordisk vd för Tesla Motors, och Åke Sellström, Simon Lindgren, Carl-Johan Boraxbekk, Ambra Trotto, Annika Nordlund och Mattias Lundberg – alla vid Umeå universitet.

TEDx-aktiviteter på Sliperiet
TEDx går av stapeln på Sliperiet, en internationell gränsöverskridande innovationsmiljö för forskare, konstnärer, entreprenörer, studenter och makers på Konstnärligt campus, Umeå universitet. Installationer och events hålls av Music Tech Fest, Random Bastards och Interactive Institute. FabLab är öppet där det går att se och testa möjligheterna med den nyaden senaste digitala tillverkningstekniken, bland annat 3D-skrivare och laserskärare. Det senaste projektet kring 3D-printning inom arkitektur och framtida husbyggande visas upp, samt den nya ljudstudion i Sliperiet.

– Tillsammans ger arrangemangets alla talare och aktiviteter uttryck för den speciella innovationsmiljö som finns och frodas i Sliperiet, säger Marlene Johansson, föreståndare vid Sliperiet.

Följ TEDx direkt
Biljetterna för den 23 april är slutsålda, men arrangemanget livestreamas och går att följa från tre noder på Campus Umeå: hörsal D, Lindellhallen; MIT-husets ljusgård och grupprum 9, H-nod plan 1 (patologi-korridoren), Norrlands universitetssjukhus. Arrangemanget sänds också till noder på campus i Örnsköldsvik, Skellefteå och på Linköpings universitet.

Det finns fortfarande biljetter kvar för kvällsmingel den 22 april med middag, underhållning och möjlighet att uppleva Sliperiets installationer och events.
Köp biljetterMer om TEDxUmeå

Redaktör: Camilla Bergvall