Publicerad: 2012-10-12

Topplacering för digitalt vetenskapligt arkiv

NYHET Umeå universitets digitala vetenskapliga arkiv, Diva, rankas som nummer tre i Europa när det gäller synlighet på nätet. Det är bara Cern och UK Pubmed Central som rankas högre. Bland världens lärosäten hamnar universitetet på plats tolv.

– Det här är en bekräftelse på att Umeå universitets forskning är väldigt synlig och lätt att hitta på webben, säger Mats Almkvist, chef för Digitala biblioteket på Umeå universitetsbibliotek.

Rankingen, som är gjord av Ranking web of repositories, bygger på de digitala arkivens synlighet på internet via stora kommersiella sökmotorer som exempelvis Google. I undersökningen mäts bland annat antalet länkar till arkivet, och hur många webbplatser som hänvisar till det.

I den europeiska listan för kategorin synlighet intas pallplatserna av Cern i Schweiz, brittiska UK PubMed Central och Umeå universitets Diva. Näst bäst i Sverige är Uppsala på plats 48.

– En bidragande orsak till universitetets höga placering är kopplingen till webbsystemet, som gör att Diva-publiceringar automatiskt visas på institutioners och forskares webbsidor, säger Mats Almkvist.

Läs mer om undersökningen

För mer information, kontakta:

Mats Almkvist Digitala biblioteket, Umeå universitet Telefon: 090-786 91 77, 072-545 91 77
E-post: mats.almkvist@ub.umu.se

Redaktör: Camilla Bergvall