Publicerad: 2009-04-21

Toppmodernt idrottslaboratorium invigt vid Umeå universitet

NYHET Laboratoriet som är tekniskt mycket avancerat ska användas för undervisning, forskning och testverksamhet inom idrottsområdet. Idrottslaboratoriet som tillhör idrottsmedicinska enheten och Umeå centrum för idrottsvetenskap är drygt 400 kvadratmeter stort.

– Det nya idrottslaboratoriet ökar möjligheten för att kunna testa och analysera det mesta som är intressant för idrottare, till exempel kondition, styrka och snabbhet, säger Karin Henriksson-Larsén, professor och enhetschef vid den idrottsmedicinska enheten, där undervisning, forskning och testverksamhet inom idrottsområdet bedrivits sedan 1989.

I idrottslabbet kommer det att vara möjligt att genomföra avancerade analyser på blod, och muskel- och hjärtfunktion, både i vila och under fysiskt arbete. En del tester kan också utföras utanför laboratoriet, framförallt handlar det då om syreupptagningsförmåga och energiförbrukning vid löpning, skidåkning och cykling.

Stort internationellt intresse

Intresset för det nya idrottslaboratoriet är stort från de nordiska grannländerna, representanter från toppidrottscenter i Danmark, Finland och Norge närvarade  under invigningen. Även idrottsmedicinska enheter från Italien och England deltog. Andra prominenta gäster var Inters chefsläkare Franco Combi och Andrew Willet från Londons största idrottsmedicinska klinik med uppdrag mot flera Premier League-klubbar . Även den lokala idrottsrörelsen och lokala elitidrottare deltog liksom  Maria Pietilä-Holmner från alpina landslaget.

Invigningsbandet klipptes av rektor Göran Sandberg, flakerad av de två personer som betytt mest för att idén om idrottslabbet blivit förverkligat, Karin Henriksson-Larsén och idrottsfysiologen Michael Svensson. Förutom rektor och Henriksson-Larsén hölls invgningstsal även av kommunalråd Lennart Holmlund och fritidsnämndens vice ordförande Lennart Johansson. Invigningen avslutades med att studenter vid idrottsvetenskapliga programmet demonstrerade en del av laboratoriets möjligheter.

Läs mer om idrottslabbet på:

Redaktör: Camilla Nilsson