Publicerad: 2014-11-06

Totalt 170 miljoner kronor från Vetenskapsrådet

NYHET Vetenskapsrådet har i år beviljat totalt drygt 170 miljoner kronor till Umeå universitet i årets stora utlysning. De största bidragen går till Paolo Medini, institutionen för integrativ medicinsk biologi, och till Bert Jonsson, institutionen för psykologi.

Paolo Medini får 18 miljoner kronor inom Vetenskapsrådets utlysning till yngre framstående forskare. Bert Jonsson tilldelas 12,7 miljoner kronor i projektbidrag inom utbildningsvetenskap och den riktade satsningen på ”Lärande, hjärna, praktik”.

Vetenskapsrådet fattar beslut om en stor mängd ansökningar varje år. I årets stora utlysning har forskare vid Umeå universitet tilldelats anslag inom nedanstående områden. Mer information om vilka projekt som fått finansiering finns via länkarna nedan.

Humaniora och samhällsvetenskapTotalt 12 miljoner kronor

Medicin och hälsaTotalt 38 miljoner kronor