Publicerad: 2013-02-19

Tre företag presenterade sig för tekniska fysiker

NYHET En chans att få veta mer om företagen och vilka möjligheter som finns till projektarbeten, examensarbeten och sommarjobb.Det fick 65 studenter på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik vid en arbetsmarknadskväll tillsammans med ABB, Volvo och FOI.

– Det är första gången vi ordnar en sådan kväll bara för teknisk fysiks studenter, berättar Emma Zäll, samverkansamanuens. Arbetsmarknadskvällen hölls den 13 februari och arrangerades av teknisk fysiks PR-grupp. Deltagarna bjöds på middag och under tiden presenterade de tre företagen sig själva och gav exempel på uppdrag som studenter tidigare haft i form av projekt, examensarbeten och sommarjobb. Efter maten minglade studenter och företagsrepresentanter och gott om tid fanns att ställa frågor.
Vad hoppades du själv få ut av kvällen?– Att få konkreta exempel från företagen om projekt de kan erbjuda, säger Emma Zäll.
Hoppas du att det ska leda till sommarjobb eller att få göra ett projekt?– Antingen det eller att man får idéer till något man kan göra längre fram, kanske nästa sommar, även om det inte blir något i nuläget.
Ordnar ni i PR-gruppen ytterligare aktiviteter längre fram i vår?– I år blir det den här grejen, sedan blir det event av en annan karaktär. Vi ordnar bland annat en robottävling, där juryn består av företagsrepresentanter. Men, vi hoppas kunna ordna en arbetsmarknadskväll igen nästa år!

Text:
Anna-Lena Lindskog