Publicerad: 2013-09-11

Turnéstart i Köpenhamn gav mersmak

NYHET Köpenhamn var första stoppet för kulturhuvudstadsårets turné Caught by Umeå i slutet av förra veckan. Mer än 800 besökare räknades in i det uppblåsbara huset på Frue plads vid Köpenhamns universitets huvudbyggnad. I veckan går turnén vidare till Warszawa.

Europaturnén Caught by Umeå är en del av Umeå2014 och kulturhuvudstadsårets satsning på att synas i Europa. I höst görs nedslag i sju europeiska städer. Umeå universitet är med på turnén för att locka studenter, alumner och forskare till Umeå. På varje ort bjuds alumner in till särskilda träffar.
– I några städer är alumnträffarna redan fullbokade. I Köpenhamn träffade vi utbytesstudenter som är intresserade av att starta upp en alumnförening i Danmark. I Warszawa är intresset jättestort och alumnerna har redan i förväg signalerat att de vill ha hjälp med en förening, säger Elisabeth Nyström, projektledare för alumnarbetet under turnén.

I Köpenhamn besökte mer än 800 människor själva huset och dryga 500 besökte den anslutande samiska utställningen. Dessutom tillkom hundratals åskådare på plats liksom danska medier som gjorde reportage.

Designhögskolan vid Umeå universitet visade upp fyra examensarbeten. På plats fanns också installationen Voice Painter av Anders Lind vid institutionen för estetiska ämnen. Peter Sköld, Centrum för samisk forskning, föreläste för alumner och andra besökare.

Mer än 19 500 tidigare studenter från Umeå universitet, så kallade alumner, är medlemmar i alumnnätverket idag. Alumnerna finns i över 90 olika länder världen över. Ett mål för turnén är att starta landsspecifika alumnföreningar. Sedan tidigare finns två alumnföreningar i Kina.
– Det finns många fördelar med alumnföreningar. Alumner som studerat vid Umeå universitet får kontakt med varandra, och vi kan på ett enkelt sätt fortsätta att ha kontakt med dem. Alumnerna kan också hjälpa till att rekrytera nya studenter och hjälpa till när våra studenter åker på utbytesstudier, förklarar Elisabeth Nyström.

Nästa vecka går turnén vidare till London. Där kommer även Arkitekthögskolan att medverka.

Redaktör: Karin Wikman