Publicerad: 2012-01-11

Tusentals matematiklärare att räkna med i Umeå

NYHET Elevers bristande matematikkunskaper debatteras flitigt i medier. Mer sällan finns det utrymme för matematiklärare att samlas och diskutera utbildning och undervisning. Den 26-27 januari är det dags – då är Umeå universitet värd för Matematikbiennalen med 2 500 deltagare. Biennalen besöks även av utbildningsminister Jan Björklund.

Matematikbiennalen är Sveriges största mötesplats för att diskutera och lära sig mer om det senaste inom matematik och matematiklärande. På plats finns lärare – från förskola till högskola – skolledare, lärarutbildare, forskare och utställare.

– Vi vill med Matematikbiennalen utmana invanda tankemönster med nya nationella och internationella forskningsresultat. Dessutom vill vi ge deltagarna konkreta inspirationsexempel som de kan ta med sig hem till klassrummet. Vi vill att Matematikbiennalen ska bidra till att matematikundervisningen gör skillnad, säger Gerd Pettersson, som tillsammans med en projektgrupp arbetar med arrangemanget.

Utantilllärande försämrar matematikförestålsen

För första gången i matematikbiennalens historia kommer Umeå universitet att stå som värd för arrangemanget. Här finns Sveriges största forskargrupp inom matematikdidaktik och flera av forskarna kommer att föreläsa under Matematikbiennalen. En av dem är professor Johan Lithner, som är föreståndare för Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik. Hans studier visar att utantillärande dominerar undervisningen och att det är en av huvudorsakerna bakom elevers lärandesvårigheter i matematik.

– På kort sikt är det en effektiv metod, men på lång sikt är den förödande. Eleverna får inte förutsättningar att utveckla centrala kompetenser som begreppsförståelse och problemlösningsförmåga, säger han.

Jan Björklund föreläser

Den 27 januari besöker utbildningsminister Jan Björklund Matematikbiennalen. Hans föredrag hålls i Aula Nordica fredag 27 januari kl. 9.45 - 10.45. Moderator är Sverker Olofsson, hedersdoktor vid Umeå universitet.

Mer om matematikbiennalen
Kontaktpersoner:Eva Stoianov, informatör Lärarhögskolan, Umeå universitetE-post: eva.stoianov@adm.umu.seTel: 090-786 68 58
Mobil: 072-202 14 37

Ingrid Söderbergh, informatör teknisk-naturvetenskaplig fakultet, Umeå universitetE-post: ingrid.soderberg@adm.umu.seTel: 090-786 60 24