Publicerad: 2020-10-15 Uppdaterad: 2023-10-17, 13:13

Två affilierade med i vetenskaplig referensgrupp

NYHET Arcum har ett stort antal affilierade forskare och centret utgör en stark och rik tvärvetenskaplig forskningsmiljö, som är nationellt ledande inom flera områden. Nu har två av våra affilierade blivit utvalda att delta i en vetenskaplig referensgrupp för vaccin mot covid-19.

Text: Anngelica Kristoferqvist

Sven Bergström är professor vid Institutionen för molekylärbiologi. Han forskar bland annat på nordliga infektionssjukdomar och parasitsjukdomar, som bärs av myggor och fästingar.

Sven Arne Silfverdal är universitetslektor och överläkare vid Institutionen för klinisk vetenskap, enheten för Professionell utveckling, Pediatrik. Han ägnar sig främst åt barnsjukdomar. I arktisk kontext har han bland annat skrivit om D-vitaminbrist bland befolkning i nordliga områden.

Båda herrarna kommer tillsammans med två andra forskare från Umeå universitet att ingå i en vetenskaplig referensgrupp som utsetts av regeringens särskilde utredare av vaccin mot covid-19. Referensgruppens syfte är att erbjuda en djupare kunskap om vacciner, hur de fungerar samt forskning och prövning med fokus på effektivitet och säkerhet.