Publicerad: 2018-11-13

Två fakultetsnämndsledamöter vinnare i Umeågalan 2018

NYHET Årets gala arrangerades förra veckan och gav dubbelvinst för Teknisk-naturvetenskaplig fakultet vid Umeå universitet. Infobaleen, där Martin Rosvall är medgrundare av bolaget, hyllas som Årets avknoppningsföretag. Codemill, där Johanna Björklund är teknikchef, fick Umeå kommuns företagspris.

Text: Ingrid Söderbergh

Martin Rosvall, universitetslektor på Institutionen för fysik, och Johanna Björklund, universitetslektor på Institutionen för datavetenskap, är båda forskare vid Umeå universitet och ledamöter i Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens nämnd.

• Infobaleen är ett avknoppningsbolag som bygger på flerårig forskning inom nätverksteori vid Umeå universitet. Utifrån senaste forskningen inom maskininlärning för komplexa system har Infobaleen utvecklat en plattform med självlärande algoritmer som omvandlar bolags transaktionsdata till värdefulla analyser och åtgärder.

www.infobaleen.com

• IT-företaget Codemill AB levererar tekniska lösningar till några av världens största mediehus och publicister, däribland The Guardian News and Media, ProSieben, och BBC. Företaget anställer 55 civilingenjörer och disputerade forskare med expertis inom AI/ML, UX, och digital video. Sedan starten 2008 har företaget vuxit stadigt och gjort stora investeringar i teknikutveckling, vilket har resulterat i dotterbolagen Accurate Player AB och Adlede AB, även de tillväxtbolag med internationell kundkrets.

www.codemill.se
www.accurateplayer.com
www.adlede.com

Umeågalan hyllar Umeås företagare och entreprenörer. Galan har även som mål att verka för mångfald, uppmuntra till hållbarhet och inspirera till nytänkande. Umeå är känt för starka startup-bolag som springer ur forskningen vid Umeå universitet och SLU.

Se listan med alla vinnare på Umeågalan 2018