Publicerad: 2012-09-18

Två forskare från Umeå får stipendier

NYHET Två medicinska forskare vid Umeå universitet – Dinesh Kumar och Cedric Patthey – har tilldelats forskningsstipendier från Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning. Stipendierna ska finansiera två års forskning.

Dinesh Kumar kommer att forska på DNA-metyleringens roll i skapandet av minnen. Cedric Pattheyska ska forska på hur utvecklingen av våra sinnesorgan styrs. Stipendierna finansieras av Stiftelsen Olle Engkvist Byggmästare.

Det är totalt 41 unga forskare som har valts ut bland flera hundra sökande från samtliga medicinska lärosäten i Sverige, 21 kvinnor och 20 män. 36 av dem tilldelas stipendier på hel- eller halvtid under två år.
– Det är många spännande och viktiga forskningsområden som årets stipendiater och forskare ägnar sig åt, menar Göran Magnusson, professor och ordförande i Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning. Inom SSMF inriktar vi oss särskilt på unga forskare eftersom det är just de unga talangerna som har svårast att försörja sig och därför ofta tvingas lämna sin forskning. Det är också de unga forskarna som många gånger gör de mest banbrytande upptäckterna.

Mer om Dinesh Kumars forskning: Att skapa eller tappa minnenMer om Cedric Pattheys forskning: Bildandet av sinnesceller berättar om evolution och stamcellerSvenska Sällskapet för Medicinsk Forskning

För ytterligare information:

Gudrun Hållars, SSMF kansli tel 08-33 50 61 Göran Magnusson, ordf SSMF, professor Uppsala universitet tel 018-471 4560
E-post:info@ssmf.se

Redaktör: Karin Wikman