Publicerad: 2010-06-28

Hedersdoktorer vid Teknisk-naturvetenskaplig fakultet 2010

NYHET Ola Hildingsson – vd för det prisbelönta bioraffinaderiet Domsjö Fabriker – och Beom Jun Kim – en av de ledande unga fysikerna i Korea – har utsetts till nya hedersdoktorer vid Umeå universitets teknisk-naturvetenskapliga fakultet år 2010.

Text: Karin Wikman

– Jag känner mig innerligt hedrad och glad. Med åren har jag insett betydelsen av ett nära och öppet samarbete mellan industri och akademi, säger Ola Hildingsson, som blev vd för Domsjö Fabriker 2005.
Tack vare sitt ledarskap och sin förmåga att se nya möjligheter är det tidigare nedläggningshotade massabruket numera ett omfattande bioraffinaderi som producerar produkter som kan ersätta det som är oljebaserat. Fabriken omvandlar skogens fibrer till allt från bindemedel för betong till kläder för rymdresenärer, och detta på ett sätt som ger minimal miljöpåverkan. För detta arbete belönades han i fjol med ”Industrins stora hållbarhetspris”, som delas ut till den som på bästa sätt förenar ekonomi, ekologi och socialt ansvar. Samma år valdes han också in som ledamot i Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA.

Regional utveckling är en viktig fråga för Ola Hildingsson. Han har fördjupat och utökat samarbetet mellan olika industriella aktörer och Umeå universitet. Dessutom ingår han i styrelsen för Bio4Energy, ett av regeringens strategiska forskningsområden, som Umeå universitet har huvudansvar för. Han har också varit en viktig aktör för att ge Umeå universitets tekniska professorer möjlighet att etablera sig i Örnsköldsvik. När Umeå universitet 2007 startade processoperatörsprogrammet var Ola Hildingsson en positiv och aktiv påskyndare till utbildningsstarten.

Pressbilder av Ola Hildingsson

Beom Jun Kim är professor vid Sung Kyun Kwan University i Sydkorea. Han kom till Umeå universitet 1997 som postdoktor, på eget initiativ och med egna pengar. Tre år senare anställdes han som forskarassistent vid institutionen för fysik och 2002 återvände han till Korea. Där har han nu byggt upp en egen stor forskargrupp som har täta utbyten med Umeåfysikerna.

Beom Jun Kim har gjort viktiga bidrag för att bygga upp fakultetens forskning kring komplexa system och statistik fysik. Bildandet av IceLab – ett nytt tvärvetenskapligt centrum där unga forskare arbetar för att förstå levande system med hjälp av teoretiska modeller – hade knappast varit möjligt utan Beom Jun Kims tidiga insatser.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Ola Hildingsson, vd för Domsjö fabrikerTel 0660-756 11
E-post: ola.hildingsson@domsjoe.com